28. května 2019

Češi a sdílená ekonomika: zkušenost má každý pátý uživatel internetu, každý třetí ji chce vyzkoušet

Lukáš Zelený

Ubytování a spolujízda. To jsou oblasti sdílené ekonomiky, které v Česku „frčí“ nejvíc. Shodují se na tom čeští uživatelé internetu oslovení agenturou Nielsen Atmosphere. Nějakou formu takzvaného spoluspotřebitelství už přitom vyzkoušelo přes 20 procent z nich a další třetina to má v plánu.

Fenomén sdílených nákladů v posledních letech přinesl revoluci do řady oblastí života. Zejména do dopravy, služeb, ale také do ubytování nebo financí. Česko nevyjímaje, i když se podle některých statistik zdá, že v zahraničí jde o pevnější součást životního stylu, zatímco Češi toto „území“ stále ještě objevují. Ukazuje to i letošní dotazník Nielsen Atmosphere, který vyplňovalo víc než 500 českých uživatelů internetu.

Neznámý pojem, známé služby

Pojem sdílená ekonomika zná podle něj jen 13 % z nich. Bezmála polovina lidí o něm slyšela, ale není si jistá, co přesně to znamená, a přes 40 procent dotázaných naopak netušilo vůbec nic.

Je ovšem dlužno říct, že když přišlo na konkrétní služby, věděli si Češi rady mnohem častěji. Zhruba ve třetině případů si lidé spojovali sdílení nákladů s dopravou, například s carsharingem, sdílením koloběžek nebo kol. A těsně za tím následovalo ubytování typu Airbnb.

Hlavně pro mladé

Nejaktivnější skupinou v oblasti sdílení jsou lidé do 34 let. Nějaký typ sdílení věcí a služeb využívá asi třetina z nich. Jde hlavně o ubytování, přepravu zásilek, věcí a nábytku nebo alternativní „taxislužby“, jako jsou Uber nebo Liftago. Velká část těchto respondentů navíc počítá se sdílením podobných služeb i v budoucnu. Naopak mezi nejméně využívané služby zatím patří hlídání dětí, hlídání a venčení domácích mazlíčků nebo sdílení kanceláří.

Nejaktivnější skupinou v oblasti sdílení jsou lidé do 34 let. Nějaký typ sdílení věcí a služeb využívá asi třetina z nich.
Nejaktivnější skupinou v oblasti sdílení jsou lidé do 34 let. Nějaký typ sdílení věcí a služeb využívá asi třetina z nich.

Jako nejužitečnější pak dotázaní považují sdílení krátkodobého i dlouhodobého ubytování. Takové služby takto označila skoro polovina z nich. Asi třetina ocenila spolujízdu nebo půjčování věcí a dopravních prostředků.

Sdílené finance

Stále větší oblibě lidí v Česku se těší i sdílení v oblasti financí. Ukazují to například čísla společnosti Zonky, přes kterou si lidé půjčují peníze přímo od lidí bez asistence banky, a tedy i levněji. Zatímco za první rok fungování si lidé přes Zonky navzájem vypůjčili 600 milionů korun, letos přesahuje celková suma, kterou si lidé takto navzájem půjčili, 7 miliard korun. Aktuálně se do systému půjček s úrokem už od 2,99 % zapojilo téměř 30 tisíc investorů.

Mezi nejméně využívané služby zatím patří hlídání dětí, hlídání a venčení domácích mazlíčků nebo sdílení kanceláří.
Mezi nejméně využívané služby zatím patří hlídání dětí, hlídání a venčení domácích mazlíčků nebo sdílení kanceláří.


Sdílet článek