7. srpna 2018

České rodinné firmy: častější neshody, ale větší důraz na čest a píli

Gabriela Krčálová

Svou hospůdku v Rosicích u Brna zakládali s jasnou vizí: stát se nejsympatičtějším podnikem v okolí. Samotné otevření Chill baru pak bylo pro manžele Dorku a Jakuba vlastně jen pokračováním toho, čemu se dřív věnovali. Bavilo je poznávání kávy, milovali burgery a měli fungující promo tým. Rozhodnutí pak přišlo jako blesk z čistého nebe, když jednou projížděli městem: „Co kdybychom v tom patře něco udělali?“

„Každý máme silnější a slabší stránky, takže se doplňujeme. Kus práce v Chillu nechal i brácha Vítek a na začátku nám pomáhala rodina i kamarádi,“ popisuje začátky podnikání Jakub, kterému s rozjezdem byznysu pomohla půjčka od Zonky. Jak se ale on i řada dalších českých podnikatelů shodují, samotné splácení úvěru k úspěchu rozhodně nestačí. A tím spíše ne, pokud jde o rodinné podnikání.  

Častější neshody a dvojí metr

Své příbuzné by do firmy přijala víc než polovina českých podnikatelů. A svého partnera nebo partnerku dokonce až dvě třetiny dotázaných. Vyplývá to z letošního průzkumu společnosti Ipsos pro Asociaci malých a středních podniků a živnostníků ČR. Zejména u menších firem je pak podnikání s manželem nebo manželkou jednou z nejrozšířenějších forem, což ostatně platí i v zahraničí.

Prolínání rodinných a pracovních vztahů s sebou ovšem přináší i jistá rizika.

Jak totiž ukazuje průzkum, konflikty na pracovišti mnohem častěji vznikají mezi rodinnými příslušníky než ostatními zaměstnanci. Rodinné potyčky přiznalo přes 60 % dotázaných společností, které ale takové situace označily spíše za výjimečné.

Čtěte také: ,,Sejdeme se v Chillu u Brna –
nejsympatičtějším podniku v okolí“
 ⇒

Nejčastěji se přitom hádali zakladatelé se svými nástupci anebo zakladatelé mezi sebou. V celé polovině případů neshody nějak souvisejí s rodinnými problémy, které se pak promítají i do práce.

„Dlouhodobý úspěch rodinné firmy je často založen na polodemokratickém způsobu řízení, který by v jiné korporaci nemohl fungovat. Pokud v čele firmy stojí v takovém případě silná osobnost, která dokáže rodinu sjednotit, je velká šance na dlouhodobé udržení úspěšného rodinného podnikání,“ komentuje statistiku podnikatelská asociace.

A zároveň upozorňuje i na další závěr studie: nároky vedení na zaměstnance z řad rodiny bývají ještě přísnější než na ostatní zaměstnance. Průzkum totiž ukazuje, že výkonnostní maximum se snaží ze svých zaměstnanců dostat 83 % majitelů rodinných firem. A přes 90 % z nich si zároveň myslí, že stejně vysoké, ne-li vyšší nároky je potřeba uplatňovat i u svých dětí. Tři čtvrtiny podnikatelů by je pak za špatné výsledky hodnotili minimálně stejně jako ostatní zaměstnance.

Nástupnické právo

Vysoké nároky na rodinné zaměstnance ale nebývají bez příčiny. Víc než polovina dotázaných podnikatelů totiž plánuje jednou předat vedení společnosti svému rodinnému příslušníkovi. Kromě píle pak odstupující „panovník“ od svého nástupce nejčastěji požaduje zodpovědnost, poctivost, čestnost a spravedlivost. V rodinném byznysu totiž zpravidla nejde jen o finanční zisk, ale i o účinnou správu majetku generací, velkou roli hraje prestiž vlastního jména a také odpovědnost za rodinu.

Čtěte také: ,,Žijte svůj americký sen v Česku“ ⇒

Pracovitost, zodpovědnost a čestnost proto požaduje od svého pokračovatele 58% dotázaných majitelů rodinných firem, zatímco nerodinné společnosti kladou větší důraz na manažerské, organizační a oborové schopnosti.

Kofola, Koh-i-noor nebo Tatra

Případné překážky ale znamenají i výzvy. A ty se podařilo překonat řadě českých rodinných podniků. Některé postupem času dokonce vyrostly v opravdové giganty. Do první desítky českých rodinných firem, kterou letos na jaře sestavil časopis Forbes, se tak dostaly podniky, jejichž tržby dohromady činí bezmála 300 miliard korun!

Patří mezi ně například výrobce limonády Kofola, kterou vede a spoluvlastní Jannis Samaras, syn Kostase Samarase. Jméno Vlastislava Břízy se běžnému člověku do paměti asi příliš nezarylo, zato pastelky Koh-i-noor drželo v ruce snad každé české dítě. Kromě psacích potřeb se rodinná firma zaměřuje i na automobilový průmysl, zdravotnickou výrobu nebo hotelnictví. A na největší průmyslovo-zbrojní skupinu v zemi se pak vypracoval rodinný podnik Strnadových. Do jejich Czechoslovak Group patří například kopřivnická Tatra, Avia nebo Prim.

Začněte se Zonky

Tak jako manželé z úvodu článku Dorka a Jakub, kteří teď vedou úspěšný bar u Brna, můžete začít své podnikání i vy! Na Zonky vám se startem rádi pomůžeme.

 

Sdílet článek