25. března 2018

Desetimiliardový příběh žlutého smajlíka

Ondřej Bíba

Většina z nás zná tradiční smějící se žlutý symbol „smajlíka“. Jen málokdo už ale ví, že jeho vznik se datuje až do šedesátých let, a ti šťastnější z té doby si díky autorským právům přišli na pořádný balík peněz.

Forrest Gump a fiktivní vznik „smajlíka“

Pokud jste viděli film Forrest Gump, možná si ještě vzpomenete na scénu, při které Forrest běží napříč Amerikou. V pokročilé fázi běhu potkává neúspěšného prodejce triček, který chtěl Forrestovou podobiznou zvýšit jejich prodej. Neměl ale při ruce ani foťák, ani neuměl jeho obličej správně nakreslit. Forrest si tak jen do jednoho ze žlutých triček utře obličej od bláta a pokračuje v běhu dál. Na žlutém tričku, které podává zpět prodejci, se už ale teď rýsuje pověstný obrys, který dnes všichni známe jako žlutého „smajlíka”.

Jak asi tušíte, skutečný vznik tohoto legendárního loga je docela jiný. Ovšem i tak by vydal na vlastní film.

Jak se stát milionářkou díky nahřívacím polštářkům? Přečtěte si ⇒

Zakázka za 45 dolarů

Přesuňte se do roku 1963 a představte si, že vlastníte malou reklamní agenturu. Přijde za vámi velký klient, konkrétně to byla pojišťovna The State Mutual Life Insurance Company, která vás požádá o vytvoření symbolu, který by pozvedl upadající morálku ve firmě a podtrhl atmosféru přátelství. Jedinou další podmínkou je, že daný symbol nebo logo má přímo sršet optimismem.

Žádný problém, řeknete si a doma během deseti minut načrtnete usmívající se kontury obličeje a umístíte je na zářivě žlutý podklad. Nápad jdete další den prezentovat klientovi. Ten je návrhem nadšený, a tak se domluvíte na odměně 45 dolarů (tedy zhruba 1000 korun) za odvedenou práci. S dobrým pocitem odcházíte domů, ale netušíte jednu věc – právě jste přišli o obchod za 500 milionů dolarů.

Obchod za půl miliardy dolarů

Toto je příběh Harveyho Balla, který vymyslel dnes legendární symbol žlutého „smajlíka“, jenž je známý prakticky všude po světě.

Dnes můžeme jen obtížně zjistit, zda pověstný „smajlík“ skutečně pomohl pozvednout upadající morálku, ale jedno je jisté – daný symbol se ve firmě ujal a brzy se začal objevovat na plackách, plakátech a dalších firemních předmětech. Ani Harvey Ball, ani daná pojišťovna se ovšem nikdy nepokusili zaregistrovat si ochranná práva pro daný symbol. Kdo tedy na „smajlíkovi“ zázračně zbohatl?

V roce 1970 si daného symbolu všimli bratři Bernard a Murray Spainovi, kteří v něm rozpoznali obří potenciál. O rok později se jim podařilo zaregistrovat daný symbol pod ochrannou známkou a opatřit související práva. V následujících letech začali oba bratři tisknout „smajlíka“ na všechno možné a brzy se stal populárním napříč celými Státy.

Přečtěte si další zajímavosti na webu Zonky Times ⇒

Legendární obchod pokračuje

I když zhruba po dvou letech zájem o „křenící se“ žlutý emotikon utichl, byla to dostatečná doba, aby si bratři Spainovi přišli na solidních 50 milionů dolarů.

Tím ale jejich příběh nekončí. Oba bratři založili společnost Dollar Express, která pokračovala v prodeji žlutého symbolu optimismu. V roce 2000 už se daný symbol stal tak populárním, že se objevila nabídka na odprodej celého jejich businessu. Na cenovce uskutečněného obchodu byla částka 500 milionů dolarů, tedy zhruba 10 miliard korun. A co Harvey Ball? Ten kromě původních 45 dolarů nikdy žádné další peníze z daného návrhu neviděl.

Pokud máte v hlavě skvělý nápad, raději s jeho realizací příliš neotálejte. Jestli vám chybí peníze do rozjezdu vašeho podnikatelského snu, na Zonky vám výhodně půjčíme až 500 000 Kč. Vše navíc vyřídíte online, takže vám zbude více času na přípravu vašeho podnikatelského plánu.

Sdílet článek