29. prosince 2017

Jak na finance: Kdo to všechno zaplatí?

Lucie Telievová

Rodinný rozpočet potřebujeme každý bez ohledu na to, zda vyděláváme miliony, anebo se pohybujeme v řádu tisíců. Samozřejmě se plánuje jedna báseň, pokud příjmy převyšují výdaje. Hodí se ale i pro situaci, kdy na tom nejsme nejlépe, protože můžeme odhalit, kde nechal tesař díru, kterou zbytečně odtékají finance.

button_jak_zonky_pujcuje_zelena

Kdo bude platit make-up a kdo pneumatiky

Výhoda rozhodnutí, že budete sdílet jednu domácnost, má jeden příjemný efekt: pravděpodobně ušetříte. Existují ale i položky typické spíš pro ženy nebo naopak pro muže, které odteď budou spadat také do vašeho společného rozpočtu. Vždycky je všechno na domluvě. Jak to vyřešit? Kupříkladu takto:

  • Ti, kteří si zvolili jeden společný účet, mají jasno. Všechny výdaje budou platit společně a nerozdílně a je lhostejné, zda se jedná o holicí strojek, nebo kabelku.
  • Pokud své výdaje sdílíte jen částečně, tedy předem určenou částkou přispíváte do rodinného rozpočtu, není jednodušší varianta než si spolu sednout a domluvit se. Co se z této společné kasičky bude platit a co už ne, je jen na vás.
  • Pak existuje ještě jeden modelový případ, kdy si pár rozdělí konkrétní typy výdajů: například muž platí nájem a výdaje spojené s bydlením (elektřina, voda, plyn a tak dále) a žena nákupy potravin a věcí do domácnosti. Nebo naopak. Anebo úplně jinak.

Stačí tužka, papír a pár minut času a budete mít přehled o svém rodinném rozpočtu.

Společný domácí mazlíček jménem rodinný rozpočet

Ať už spadáte do kterékoliv kategorie, budete potřebovat přehled o rodinném rozpočtu. Jak se to dělá? Bude vám stačit tužka, papír a kalkulačka.  

  1. Sepište si všechny čisté příjmy. Patří sem všechny mzdy, dávky a důchody. Pokud máte příjmy, které jsou za delší časové období, je potřeba je přepočítat na „měsíčním příjem“. Pak to všechno sečtěte. Tato částka by měla limitovat vaše množství výdajů.

  2. To samé udělejte i s výdaji. Shrňte všechno, na co jsou vynakládány peníze. Určitě začněte pevnými výdaji: splátkou hypotéky, nájemným, elektřinou, vodou, plynem, platbou na rozhlas a televizi, telefony, výdaji na dopravu nebo auto a tak dále. Pokud se něco vyskytuje méně často, třeba pojištění bytu, které se zpravidla platí ročně, také ho přepočítejte na měsíční výdaj. Když máte hotovo, vaše práce ještě nekončí. Teď vás čekají částky, které kolísají: potraviny, léky, oblečení, služby a další věci, co vás napadnou. Pak to všechno zase sečtěte. Pokud nevíte, za co utrácíte, jeden měsíc si to pište a na konci rozdělte po kategoriích – jídlo, zábava, knihy apod. Je také fajn počítat i s nějakým spořením. Úplně obecně by to mohla být zhruba 3 % z příjmu. Peníze na nečekané výdaje se hodí úplně vždycky.

  3. Odečtěte od příjmů výdaje. Zjistíte, jestli šetříte, anebo tvoříte dluhy. Zásadou by mělo být, abyste byli v přebytku nebo aspoň na nule. Pokud jsou výdaje větší než příjem, je to problém. Zkuste seškrtat některé výdaje (opravdu půjdete tento týden potřetí na večeři?) nebo zvýšit své příjmy – dočasná brigáda navíc možná zalepí díru v rozpočtu. Není dobrý nápad řešit to půjčkou, ale pokud není zbytí, Zonky vždycky rád pomůže, když může.

Data je potřeba aktualizovat. Lepší přehled získáte, budete-li si je zaznamenávat každý měsíc, ale pokud nejste milovníci tabulek, pak to udělejte aspoň jednou za čas, třeba jednou za půl roku. Předejdete tak potížím, které souvisejí s neplacením čehokoliv. Jak jste na tom, zůstáváte v plusu, nebo jdete do červených čísel?

Sdílet článek