11. července 2017

Jak rozjet byznys se zdravým jídlem? Sázka na kadeřníky se vyplatila, směje se mladý pár

Profilový obrázek

Ani nemá kruhy pod očima a energie z něj čiší jako z málokoho. Michal spolu se svou přítelkyní Karolínou začali nedávno podnikat, vstávají ve čtyři ráno a připravují zdravé svačiny, které rozvážejí zákazníkům po Praze. Po pár měsících, co jejich Svačím zdravě funguje, už musí některé zakázky odmítat. Denně spí jen pár hodin, ale jak Michal říká: „Když nás pak někdo pochválí, je to k nezaplacení.“ V rozhovoru vysvětluje, jak se jim hned na začátku podařil skvělý tah, jaké plány mají se svými svačinami do budoucna a jak jim nyní pomohl Zonky.

Text: Pavla Francová, Foto: Jitka Halířová

Jak vás napadlo dělat zdravé svačiny?
S přítelkyní jsme byli líní si doma připravovat jídlo do práce a přes den jsme neměli moc času to řešit, takže jsme jedli hodně ve fast foodech, nezdravé věci a tak. Sice to bylo rychlé řešení, ale taky nám pak bylo špatně a štvalo nás to, tak jsme sami z vlastní zkušenosti viděli, že tady něco jako zdravé a rychlé svačiny chybí.

Rozjeli jste to někdy na jaře, teď je léto a už dodáváte do některých velkých firem. Jak se podaří nastartovat první podnikání takhle rychle?
Povedl se nám super tah, o kterém nás na začátku ani nenapadlo, že by mohl být tak podstatný. Chodíme totiž do jednoho kadeřnictví v centru Prahy, kde jsou kadeřníci hodně vytížení a taky mají málo času se pořádně a zdravě najíst. Zmínili jsme se jim o našem nápadu a oni nás poprosili, jestli bychom jim nevařili taky. Takhle to začalo.

Dobře, proč je ale zrovna kadeřnictví super marketingový tah?
Vždycky když jsme klukům kadeřníkům přinesli svačiny, tak tam měli zákazníky, kteří se jich ptali, co to je zač. Takhle jsme získali spoustu zákazníků.

Teď už dovážíme svačiny do třech kadeřnictví a tam se o tom dozvídají další a další lidi. Takhle jsme se dostali třeba k lidem z T-Mobilu nebo LOrealu, kam už dneska taky dodáváme.

Jinak jsme do marketingu dali 300 korun. Funguje to skvěle tak, že si o tom lidi řeknou a doporučí nás dál. Už teď jsme plně vytížení.

Měli jste na začátku nějaký byznys plán? Nebo jste to prostě zkusili?
Jsem střelec, tak na tyhle věci moc nejsem. Řekli jsme si nějaké cíle, třeba rozvoz asi 35 svačin, a to jsme splnili asi po měsíci fungování firmy.

Chtěli jsme mít i pár cateringových akcí a teď je to tak, že máme třeba některý týden každý den catering, někdy i dva za den. Už jsme museli s přítelkyní přibrat do kuchyně brigádníky.

Teď už si to můžeme zkazit jedině sami.

Jak?
Třeba tak, že to podceníme a nabereme si toho tolik, že už nebudeme zakázky zvládat. Už teď některé akce i odmítáme, abychom měli jistotu, že zvládneme důležité akce.

Dneska už máte několik desítek zákazníků, co jim vlastně vaříte?
V pátek jim vždy posíláme menu na další týden a oni nám mohou přes víkend napsat, kdyby chtěli něco upravit. Většinou se to ale neděje. Máme od nich seznam věcí, které třeba nemají rádi nebo jsou na ně alergičtí. Když jsme začínali, dělali jsme jenom žitné chleby se zdravými pomazánkami a jáhlové nebo pohankové kaše. Teď vymýšlíme pořád něco nového, děláme třeba bulgurový salát, cuketové karbanátky, luštěninové saláty nebo zeleninové veganské polévky.

Vypadáte docela svěže. Kdy ty svačiny děláte a rozvážíte?
Včera jsem šel spát už v sedm večer, tak jsem vyspalý, ale jinak spíme většinou tak čtyři hodiny denně.

Vstáváme kolem čtvrté ráno, připravíme svačiny a od osmi je rozvážíme zákazníkům. Je to s donáškou, takže jim to donesu vždycky až na stůl, což je super, protože oni jsou nadšení a já mám hned zpětnou vazbu.

Je to náročné, když spíme tak málo, ale pak nás lidi pochválí a je to super.

To se asi nedá zvládat moc dlouho, ne? Jaký je váš plán dál?
Určitě nabereme nové zaměstnance do kuchyně, musíme zlepšit to, jak pracujeme na čas. V tomhle jsem perfekcionista, nesnáším chodit někam pozdě. Myslím, že na podzim budeme mít jednu výrobu, která bude dělat jen svačinky, a jednu, která bude pro zdravé cateringy. Hodně se rozjíždějí, tak to bude na podzim asi náročnější. Taky bych chtěl od podzimu naše svačiny dodávat do menších obchodů nebo kaváren, s tím bude spojené i budování značky, aby lidé věděli, o co jde, a znali nás.

Jak jste se dostali ke cateringu? To je přece jen něco jiného než dělat svačiny, ne?
To je pravda, ale od začátku jsme to tak nějak plánovali.

Dělám cateringy od svých 15 let, dokonce jsem obsluhoval třeba Obamu nebo čínského premiéra a podobně. Chodil jsem na hotelovku v Poděbradech a brali nás na takovéhle honosné akce, kde se toho člověk hodně naučil. Bylo to super.

Takže s cateringem mám zkušenosti, a když jsem dělal web pro Svačím zdravě, tak jsem tam přidal i nabídku cateringů. Ozvali se nám na to první lidi z firem, rychle se to rozkřiklo a už to jede. Máme výhodu, že se tady zatím moc vyloženě zdravých cateringů nedělá. Tím se odlišujeme a je o to zájem.

Jak fungujete ekonomicky?
Svačinky nás drží na nule a žijeme z těch cateringů. Trochu bojujeme s tím, že firmy mají dlouhé proplácení faktur, takže je fajn, že máme dva zdroje příjmů.

Na Zonky jste si půjčili na auto. Proč?
Měli jsme půjčené malé auto, ale už nám na rozvoz nestačilo, potřebovali jsme něco většího. Přemýšleli jsme nad různýma možnostma a nakonec nám Zonky vytrhl trn z paty.

Jak to?
Rozmýšleli jsme se, jestli vzít auto na operativní leasing, nebo jak to udělat, objel jsem pár firem, ale ve finále to bylo vždycky dražší, než co ukazovaly v nabídkách. Řekli jsme si, že bude nejlepší mít hotovost a to auto si rovnou někde koupit.

Jak jste přišli na Zonky?
Zajímám se o české startupy, o Zonky jsem tedy věděl. Pak jsem slyšel o vaší soutěži na Evropě 2 a řekl si, proč o ty peníze nepožádat právě na Zonky.

Tak jsme to zkusili a byl jsem nadšený, ani jsem nečekal, že to půjde tak rychle. Za hodinu a půl byly ty peníze vybrané a do dvou dnů jsem je měl na účtu.

Pak jsme hned koupili auto, Škodu Praktik, a je to. Šlo to rychle a jednoduše, musím říct, že mě baví spolupracovat s českými startupy. Teď přemýšlím, že bychom po centru Prahy svačiny rozváželi na elektrokolech. Bylo by to rychlejší, ekologičtější a v souladu se zdravým životním stylem, který razíme.

Říkáte, že děláte zdravé svačiny a catering. Kde berete suroviny?
Snažíme se z 95 procent nakupovat od českých dodavatelů, pomáhá nám s tím Makro a také nakupujeme na tržnicích, kde prodávají čeští farmáři. Svačiny rozvážíme v kompostovatelných obalech a polévky ve skle tak, aby z toho nebyl žádný odpad. Je to sice o něco dražší, ale jde to dohromady s ekologickým stylem života.

Podnikání jste rozjeli ve dvou, s přítelkyní. Jak to funguje a jak máte rozdělené role?
Funguje to skvěle, jsme zvyklí spolu pracovat. Několik let jsme spolu pracovali pro celosvětový řetězec restaurací, nejdřív v Praze, pak v Amsterdamu a nakonec v Torontu.

Celé to cestování a práce ve světě byly moc fajn a skvělá zkušenost, ale už jsme se chtěli trochu usadit a vrátili se sem do Prahy.

Karolína se stará o výrobu a já o administrativu. I jídelníčku každý dodáváme něco, přítelkyně je vegetariánka a já zase masař, tak je to vyvážené.

Pomohlo vám v rozjezdu podnikání to, že jste byli čas v zahraničí?
Určitě jo. Zvládli jsme tam dost těžkých situací a máme díky tomu větší sebevědomí. Podnikání v Česku je docela jednoduché, stačí, když nabídnete dobrý produkt a služby. Třeba v Kanadě jsme viděli úplně jinou úroveň zákaznického servisu, než je tady. Spousta firem tu je vůči zákazníkům ještě pořád hodně laxní. Myslím si ale, že ty, které to nedělají srdcem, nebudou dlouho fungovat.

Taky rozjíždíte vlastní podnikání a potřebujete v začátku trochu pomoct? Nebo platíte zbytečně drahé půjčky a zvažujete jejich refinancování? Vyzkoušejte Zonky, je to rychlé, snadné a výhodné. Lidé půjčují lidem, levněji a s klidem. 

Sdílet článek