15. dubna 2018

Jaké faktory ovlivňují popularitu služeb sdílené ekonomiky v ČR?

Ondřej Bíba

O tom, že pro úvěr už nemusíte pouze do banky, a že pro ubytování či odvoz domů už není nutné využívat služeb hotelů či taxislužeb, ví dnes v Česku naprostá většina obyvatelstva. Podívejme se na některé příčiny rostoucí popularity peer-to-peer služeb a sdílené ekonomiky v ČR.  

Peer-to-peer služby (což v překladu znamená doslova „rovný s rovným“) nenabízejí uživatelům jen úsporu času, ale také výhodnější podmínky pro všechny zúčastněné. Díky P2P tak ušetří koneční uživatelé jednotlivých služeb a majitelé jednotlivých statků (auta, bytu, či finanční hotovosti) naplno využijí jejich potenciál.

Sdílená ekonomika je zároveň synonymem tzv. společensky zodpovědného podnikání a přístupu k životu – proč bychom všichni museli vlastnit auto nebo digitální kameru, když si ji jednoduše můžeme půjčit jen na dobu, kdy je potřebujeme. Právě sdílení aut zažívá v Česku výrazný boom. Podle dat Asociace českého carsharingu jsme v ČR měli v roce 2012 jen 10 sdílených aut. V roce 2017 to už však bylo 344 vozů.

Podívejme se na některé z faktorů, které přispěly k popularitě a zejména pak k masivnímu rozšíření peer-to-peer služeb v ČR v posledních několika letech. Základní faktory jsou i u nás shodné se světem – předně se jedná o masivní rozmach internetu a nechuť jeho uživatelů k zdlouhavým procesům a vyšším cenám tradičních „offline“ služeb.

Ze studie Informační společnost v číslech 2017 od Českého statistického úřadu vyplývá, že v roce 2016 internet pravidelně využívalo 76,5 % tuzemské populace. Ve srovnání s rokem 2006 zde pozorujeme téměř 40 % nárůst. Ze zmíněné zprávy také vyčteme, že zhruba polovina všech uživatelů, tedy téměř 4 miliony osob přistupují na internet pomocí mobilního telefonu či tabletu.

Přečtěte si také:
,,Finanční krize a související rozmach P2P půjčování v USA“ ⇒

K popularitě služeb sdílené ekonomiky ovšem nepřispívá jen vyšší zapojení Česka do internetové sítě, ale také zvyšující se důvěra k internetovému obchodování obecně. Podle zprávy APEK (Asociace pro elektronickou komerci) z roku 2017 nakupuje na internetu pravidelně 88 % Čechů a více jak polovina z nich navíc uskuteční alespoň deset nákupů ročně.

Vzhledem k tomu, jak kladně Češi přijali možnosti e-commerce, byla jen otázka času, kdy začnou masivně využívat také platformy sdílené ekonomiky – od objednání si taxi přes aplikaci v mobilu nebo zarezervování si noclehu mimo tradiční hotelové sítě, až po půjčení si či investování peněz skrze peer-to-peer platformy. 

 

Sdílet článek