30. března 2018

Miliardové myšlení Jobse: v čem tkví tajemství jeho úspěchu

Ondřej Bíba

Steve Jobs neměl převratné technické dovednosti ani vysokoškolský titul. Při rozjezdu podnikání také neměl příliš mnoho peněz, ale v jedné věci byl skutečně brilantní – v porozumění trhu, spotřebiteli a kombinaci svůdného charismatu a pověstné drzosti.

O prvenství nejhodnotnější společnosti světa se dnes perou tři firmy začínající na stejné písmeno – Amazon, Apple a Alphabet (konglomerát, pod který patří společnost Google). V současnosti tento „závod“ vyhrává Amazon a spolu s ním i jeho majoritní vlastník Jeff Bezos. Stále se ale spekuluje o tom, zda hodnotu firmy přesahující jeden bilion dolarů (tisíc miliard) přece jen jako první nepokoří Apple. I sedm let po smrti Steva Jobse, spoluzakládajícího otce Applu, se zmíněnému technogigantu daří stále nadmíru dobře.

Na základě jakých zásad a vzorců myšlení se Jobsovi podařilo přetvořit Apple v jednu z nejhodnotnějších firem současnosti?

1. Pokud něco chcete, nebojte se zeptat

Na internetu je snadno dohledatelný klip, kde Steve Jobs vypráví příběh, který se odehrál, když mu bylo 12 let a sháněl součástky, aby mohl sestrojit frekvenční měřič. Jobs vypráví, jak otevřel kalifornský telefonní seznam, nalistoval Palo Alto a pak si našel číslo na Billa Hewletta. Ano, tušíte správně – toho pana Hewletta, který spoluzaložil společnost Hewlett-Packard. Právě jejich firma totiž vyráběla ty součástky, které Jobs k sestrojení svého přístroje potřeboval.

Poté, co se Jobs stručně představil, rychle přešel k obsahu svého telefonátu: „Potřebuji sestrojit frekvenční měřič, a tak mne napadlo, zda nemáte ladem nějaké přebytečné součástky, které bych pro jeho výrobu potřeboval.“ Bill Hewlett mu poskytl nejen všechny součástky, o které si Steve Jobs požádal, ale ještě mu nabídl letní brigádu u linky, která dané součástky vyráběla.

Jobs dále říká, že se za celý svůj život nesetkal s nikým, kdo by mu zavěsil telefon nebo se mu nesnažil pomoci, když ho o to slušně požádal. Se stejnou pokorou přistupoval Jobs také k tomu, když lidé o něco požádali jeho: „Snažil jsem se být co nejnápomocnější a splatit tím svůj předchozí dluh vůči někomu jinému.“

Vše, co jste chtěli vědět o investování, konečně na jednom místě!
Čtěte zde ⇒

2. Porozumějte svému zákazníkovi

Klíčovým marketingovým přístupem Applu byla empatie. Naprosté pochopení potřeb jeho zákazníků. Zde, říkal Jobs, musíte být nejlepší a překonat v tomto bodě vaši konkurenci. Jak je patrné z Jobsovy biografie z pera Waltera Isaacsona, Jobs často zmiňoval: „Musíte porozumět jejich frustracím, snům a nejniternějším hodnotám.“

Hlavním benefitem pochopení vlastního zákazníka pak bezpochyby je, že můžete vytvořit skutečně skvělý produkt. A pokud máte skvělý produkt, pak je celý marketing a propagace mnohem snazší. Jobs pověstně říkal: „Je těžké vytvořit marketingovou strategii pro špatný produkt, protože to je, jako kdybyste namalovali rtěnkou rty praseti.“

3. Soustřeďte se na to, abyste měli jeden dokonalý produkt

Na to, že hodnota Applu možná brzy pokoří legendární hranici jednoho bilionu dolarů, nemá společnost v nabídce až takovou záplavu produktů. Všechny, které má, jsou ale na špičce daného odvětví. Namísto toho, aby se Apple nechal rozptylovat širokou produktovou škálou, se soustředí na to, aby těch několik málo produktů, které dostupné má, učinil nejlepšími na světě.

Jaký byl recept Steva Jobse pro toto maximální soustředění? „Musíte se odstřihnout od všeho nepodstatného. A stále usilujte o jednoduchost – v designu, funkcích i hlavní nosné myšlence,“ říká Jobs ve své biografii. Díky tomu si ujasníte, co je tím skutečně klíčovým, co vaše firma dělá, a na čem vydělává peníze.

K rozjetí podnikání je často nejdůležitější právě skvělý nápad. Pokud už svůj vítězný nápad máte, ale chybějí vám peníze do rozjezdu vašeho podniku, můžete si na Zonky levně půjčit až 500 000 Kč. Nenechte se nikým předběhnout a vyplňte si online poptávku ještě dnes.

Sdílet článek