20. dubna 2018

Nápady za milion: Sara Blakely a zázračné prádlo Spanx

Ondřej Bíba

V roce 1998 – tedy ještě předtím, než dostala svůj revoluční miliardový nápad – pracovala Sara Blakely jako podomní prodejkyně faxů. O patnáct let později bylo Saře 41 let a časopis Forbes ji jmenoval nejmladší (dolarovou) miliardářkou, která se ke svému jmění vypracovala vlastními silami – bez dědictví a použití cizího kapitálu.

Nejmladší dolarová miliardářka

Když Sara Blakely, zakladatelka firmy Spanx, dostala svůj miliardový nápad, snažila se „jen“ zakrýt nelichotivé linie spodního prádla pod jejími večerními šaty. Spontánně tehdy ustřihla spodní části nohavic svých punčocháčů a řešení pro miliony žen po celém světě bylo téměř na světě. Díky elasticitě punčocháčů (a jejich stahujícímu efektu) navíc docílila štíhlejšího a hladšího vzhledu svého pozadí. Blakely byla ze svého nápadu okamžitě nadšená.

Ustřižené punčocháče

Jediný problém byl ten, že punčocháče se celou noc vyhrnovaly a musela tak neustále věnovat čas jejich upravování. Po návratu domů si řekla, že kdyby vymyslela, jak udržet nohavice „na uzdě“, mohl by to být začátek byznysu, se kterým by u žen slavila velký úspěch. S touto myšlenkou a úsporami ve výši 5000 dolarů vybudovala úspěšnou značku a firmu Spanx.

Když totiž prozkoumala trh a zjistila, že podobný produkt či řešení v zásadě nikdo nenabízí, nechala si svůj nápad patentovat. V dalších několika měsících prodala přes 50 000 kusů svého revolučního spodního prádla přímo ze svého bytu. Zde se však nezastavila a hned v prvním roce dosáhla obratu ve výši 4 milionů dolarů a zakončila rok v zisku.

Celebrity Spanx milují

Své zeštíhlující doplňky dnes Spanx prodává ve více než 50 zemích světa a mezi zákazníky Sary Blakely patří takové celebrity jako třeba Oprah, Beyonce, Katy Perry nebo Adele. Právě první jmenovaná pomohla jejímu produktu s popularitou hned v začátku. Když v roce 2000 vyhlásila Oprah prádlo Spanx produktem roku ve své slavné show, prodeje nabraly na pořádných obrátkách.

O nových a úspěšných produktech můžeme slyšet poměrně často. Čím však byla podnikatelská cesta Sary Blakely unikátní, je skutečnost, že si ve firmě podržela 100 % vlastnictví. Blakely financovala rozvoj Spanx výhradně z prodejů a nevyužila tak dnes stále populárnějšího odkupu části firmy velkým investorem výměnou za vklad kapitálu. I proto je dnes Blakely nejmladší „selfmade“ miliardářkou a ještě k tomu si podržela naprostou svobodu v rozhodování a určování dalšího osudu značky Spanx.

Jak na kreativní myšlení

A jaký je Sary recept na úspěšný rozjezd podnikání? Na konferenci o startupovém podnikání v New Yorku se Blakely svěřila, že její nejoblíbenější myšlenkové cvičení, které stimuluje kreativitu, je prosté: „Zavřu oči a sama sebe se zeptám, jak bych splnila daný úkol, kdyby mi nikdo neřekl, jak to udělat. A pak jen pozoruji, jaké myšlenky vyplouvají na povrch …“

Blakely motivuje začínající podnikatele k tomu, aby danou strategii používali při vylepšování svých produktů. Jak totiž sama říká, při vzniku nápadu na prádlo Spanx jen vzala již hotový produkt, který zde byl nezměněný po dlouhé roky – klasické stahující punčocháče – přidala nůžky z kuchyně a ustřihla nohavice v polovině.

Pokud také máte milionový nápad, ale chybí vám počáteční investice, na Zonky si můžete výhodně půjčit. Úroky začínají na 3,99 % a půjčit si můžete až do výše 500 000 Kč.

Sdílet článek