3. července 2017

Petr „Kenny“ Burian: Moji zákazníci jsou stejný magoři jako já

Profilový obrázek

Nejprve se mu ostatní smáli. Teď je z jeho dílny, kde renovuje staré české motorky Jawa, pojem. Na novou lakovnu mu přispeli i lidé na Zonky a Petr „Kenny“ Burian si dokonce na jaře zahrál v našem reklamním spotu. Borce, jako je on, v Zonky zbožňujeme. Něco umí a jdou si za svým. Vyrazili jsme se proto za Kennym do Brna podívat a pokecat o jeho vášni pro starý mašiny. 

Text, Foto, Video: Jan Strmiska

Co je větší hipsteřina: Jawa, nebo kafíčko (cafe racer)?
Hipsteřina? Člověče, já vím, že hipsteři jezdí na kole.

Tady v Brně nejsou takoví ti hipsteři, co jezdí na kafíčkách?
V Brně jsou borci, kteří jezdí na kafíčkách i na scramblerech (pozn. redakce: mašina inspirovaná motokrosem, odlehčená, má lepší pérování a drapáky). Ale tím, že dělám jawy, se s nima potkávám sotva někde na křižovatce nebo na srazu.

Stavět kafíčko, scramblera nebo podobnou motorku je něco úplně jinýho než renovovat veterány. U kafíčka si můžeš v rámci toho, co ti dovolí technické možnosti té motorky, dělat, co chceš. U veteránů jsme drženi u krku tím, že musíme dodržovat přesně blatník z roku 56… 

Kdo ti říká, že musíš něco dodržovat?
Musíme dodržovat pravidla, abychom dělali hodnotný motorky.

Lidi mají motorky samozřejmě pro radost, ale současně do nich investujou peníze. Pokud renovuješ tak, že máš na motorce naplácaný, co dům dal, tak ta motorka ztrácí hodnotu.

Jako investor bych tě teda měl poslouchat?
Jednoho dne budou všechny motorky, co se teď tahají ze stodol, zrenovovaný. Jenže některý budou zrenovovaný dobře a jiný špatně. Jsou samozřejmě lidi, který si to dělají jen pro sebe a je jim úplně jedno, jestli je tam blatník z roku 56 nebo 57. Prostě je to červený a jezdí to. A to taky není špatně.

Takže ty jsi vlastně archeolog. Snažíš se vrátit do minulosti?
Přesně. Naším cílem je udělat motorku tak, jak vyjela v určitém roce a měsíci z fabriky. Pokud samozřejmě zákazník neřekne, že ji chce růžovou s kytičkama. To mu samozřejmě ty kytičky osobně namaluju. Když ale chce klient něco blbě a historicky nesprávně, tak mu musíme vysvětlit, aby na tu motorku nedával, co tam nepatří a aby správně investoval peníze.

Měl jsi někdy chuť nakrmit to koňma a udělat z toho něco děsně nabušenýho?
No jasně! Jsme prostě kluci! Třiapůlu, měl jsem šestsetčtyřicítku, dva karburátory, kapotáž, čtyřka pneumatika dozadu, snížený hlavy, vyleštěný kanálky, elektronický zapalování… To všechno jsme jawili jak o život.

Musím ale říct, že ač člověk s jawou dělá, co chce, furt je to vždycky jawa. Když jsme jako kluci ladili fichtl, taky to byl furt jen fichtl.

V jakém smyslu je to pořád jawa? Je to pořád stejně špatný, nebo dobrý?
V poměru k penězům, který by do toho člověk nainvestoval, aby to fakt jezdilo jako z praku, se mu vyplatí koupit nějakou jinačí motorku. Právě třeba něco k tomu kafíčku, což je dneska velkej hit. Dělají se krásný stroje. Teď jsem v Brně na křižovatce potkal borce v saku, krémová přilba, bavorák, boxerovej motor a slintal jsem. Bylo to nádherný.

Ty máš prý specialitku. Matný lakování?
Pololesklý. To znamená, že se ta motorka neleskne jak psí kulky.

Když jsem se snažil prorazit, tak za mnou chodili staří frajeři a říkali: Je to hezký, ale takhle to nikdy nevypadalo. Bylo to takový matnější, vošklivější. Tak jsme na tom s kamarádem Karlem Hrubým asi rok dělali a vyvinuli jsme odstín, kterej je pěknej, stabilní, neleskne se a zároveň se leskne. Na tom jsme de facto postavili firmu.

Odlišili jsme se od ostatních.

Když přitáhnu motorku po dědečkovi ze stodoly, zachráníte mi ji?
Motorku uděláme komplet. Bohužel je dlouhá čekací doba. Ten velký barák, co tu stavíme i díky Zonky, je lakovna. Teď se to kolauduje a brzo zahájíme provoz, ale je to dlouhá úřednická válka.

Přejel jsem kus Indie na motorce a všude tam byly jawy, a ne čezety. Čím to je? Byla jawa tak dobrá a čezeta tak špatná?
Do Indie se vyvážely jawy a hlavně v Indii se jawy dodnes vyrábí pod značkou Yezdi. Zjišťoval jsem, proč se tomu říká „jezdí“ a je to srandovní.

Jeden starej borec mi říkal, že je to kvůli tomu, že tam pracovali českoslovenští technici. Když to vymontovali z bedny, nastartovali a vyjeli z fabriky, tak říkali JEZDÍ.

Pak jsem slyšel druhej drb, že je to podle rodné vesnice montážních dělníků, který byli odněkud z Pákistánu. Takže teď si, babo, vyber.

Jsi tedy s Indy v kontaktu?
Je úžasný, kolik je tam fanoušků jawy. Sleduju je na Facebooku a oni hodně sledujou nás. Trošku se nebojí krást fotky. Spousta Indů má profilovou fotku s mojí motorkou, jen vždy uříznou ten nápis Moto Kenny.

Vyrazíš někdy na jawě do Indie?
Můj sen je vydat se na místní sraz Jawa/ČZ, protože tam je třeba sto motorek. Na Facebooku je borec, co se jmenuje Viki Vigran Vedge. Je to bollywoodskej herec a kaskadér. Má krásný záběry, jak jede na kalifornii (Jawa 350 Californian) a přímo za jízdy z té motorky seskočí a vyskočí na jedoucí kamion. Kamion, co jede v protisměru, samozřejmě tu kalifornii zničí. Ten borec má rád Česko a český motorky tlačí do bollywoodskejch akčních filmů.

Vydat se na ten indickej sraz je můj sen. Jsou to stejný magoři jako my. Pro ně je ten dvoutakt a špinavý ruce všechno, co mají.

Byly lepší jawy, nebo čezety? Proč?
Hele, já jsem jawista, takže řeknu, že jawy byly lepší, i když nebyly. Čezety byly jednodušší, rychlejší, lehčí, měly vždycky jeden výfuk… ale prostě (spráskne ruce) jawa byla jawa.

Jaká je pro tebe nejlepší fungl nová mašina?
Kdybych si měl vybrat novou motorku, líbí se mi harleye, ale na to jsem ještě málo starej (zarazí se). Teď jsem se těch borců asi dotkl. Ty jo, já někde dostanu na držku…

Určitě to nebude taková ta moderní voplastovaná motorka, to mi nic neříká. Líbí se mi klasický stroje. Než bych si kupoval nějakou novou motorku, tak bych si spíš postavil nějakýho scramblera. Můžeš s tím na kafíčko do města, když je zácpa na dálnici, tak s tím přejedeš k nejbližší okresce a je hotovo. Ty špalky jsou sexy.

Jaký jsou nejlepší mašinový značky současnosti. Harley?

Pro harleye mám slabost. Od té doby, co jsem pro ně pracoval v Americe, přirostlo mi to k srdci. Je taková americká jawa. Vibruje to, všechno se třepe a vypadává, ale je to pěkný. Myslím teď ty starý. Haha. To fakt dostanu na držku. Ale já to nemyslím zle.

Jaká si myslíš, že je budoucnost motorek za 20, 50 let?
Za poslední čtyři, pět let prošly totální obměnou. Klasika se vrátila zpátky a vytlačuje plasťáky. Jsem velice skeptickej vůči elektrovozidlům. Všichni říkají, že za 10 let budeme jezdit jen na elektrovozítkách…

I Harley zkouší elektromotorku.
Tak ať zkouší. Já nevím, co bude za 20 let. Před pěti rokama mi všichni říkali: „Ty děláš jawy? Ses posral. Vždyť to nikdo nechce.“ Teď to chtějí všichni, protože je to móda a je to super. Ale kdo ví, kam se posune trend? Co až se z tohohle rodinnýho skvostu zase stanou starý motorky? Nebo co když budou chtít lidi zase bílo-modro-červený barvy jako v devadesátejch letech?

Jsou tvoji zákazníci muži ve středním věku s krizí středního věku?
Nejsou. To jsou normální magoři jak já. Máme klienty mezi 20 a 76 lety. Ten nejstarší, to je úplně úžasnej borec, jezdí na viktorce (Jawa Viktoria 350) a říká mi: Tuhle mě honili policajti. Tak jsem jim zastavil, dal jsem jim občanku a řidičák. Oni na to: Sundejte si přilbu… A koukaj… dědek!

Není to o věku, je to o tom, jak máš motorky rád. Máme tady kluky, kterým je 22 a chodí na brigádu, aby si vydělali na lak od nás, strašně mi to lichotí. Není to krize středního věku, je to radost.

Většinou přijde borec a říká: Hele, na tomhle jsem sbalil Máňu. Nebo přijde kluk a říká: Na tomhle dědeček vozil mámu do kravína. Někdo zase přijde a říká: Tady ta motorka se mi líbí, já ji chci a chci ji dokonale. Všechny je spojuje, že k tomu mají nějakou citovou vazbu.

Jak jsi jel na jawě nejrychleji?
Jako vítr. To je, když na dálnici předjíždíš kamion a ležíš zalehnutý, nalepený za řídítkama. Akorát když ho na jawě předjíždíš moc dlouho, tak se ti vypálí všechen karburátor z plovákovky. Takže většinou, když už jsem byl u kabiny, to udělalo bluuuuu a začal jsem se zase pomaličku zařazovat. Největší rychlost je zalehnutej na dálnici těch 130. 

A největší rychlost celkově?
Ve Státech jsem jezdil dragstery, tam jsme jezdili okolo 300. Ale ta rychlost mě už moc neláká.

Musíš bejt kutil, abys měl takovouhle motorku?
Nesmíš mít volšový ruce.

Já jsem si koupil novou kawasaki radši než tohle. Protože jsem se bál, že se v tom budu moc hrabat a neužiju si jízdu.
Jsou lidi, co rádi jezdí, a jsou lidi, co rádi montujou. Mám klienta, kterýmu to nalakujeme, on si tu motorku poskládá a hned ji prodá. Divím se: Proč to prodáváš, a ještě pod cenou? A on na to, že chce koupit zase jinou, že ho baví víc stavět. Takže je to tak i onak.

Jestli si někdo chce koupit motorku, aby si zamontoval, ať si koupí jawu. To je určitě dobrej nápad. Jestli chcete něco bezúdržbovýho, kupte si cokoli jinýho. To jsem zase řekl blbě.

Jsou nějaký filmy, který máš rád a hraje tam jawa?
Patřím mezi ty, kteří když koukají na nějakej starší film, tak říkají: Hele, koukej, kejvačka tam projela. Jé, hele, pařízek. Zastav to, zastav to, podívám se, von má revmaplechy. Nemám vyloženě oblíbený filmy, který bych teď střílel, kde bude jawa nebo čezeta, ale když něco vidím, tak se rád pokochám.

A co cizí filmy?
Jasně, třeba Hellboy jezdil na skútru čezety. Mimochodem ten patří Neilu Smithovi, majiteli firmy Čezeta. Ve spoustě americkejch filmů jsou čezety a jawy.

Jak se jezdí v sajdkáře?
Sajda je super věc. Je to úplně něco jinýho. Musíš zapomenout na to, jak umíš jezdit na motorce, a musíš se to učit ovládat úplně odznova. Je tam radost z každé projeté zatáčky, ze které nevyletíš nebo se ti nezvedne kolo. Když s tím člověk blbne, tak ten pocit, když jedeš přes Brno takhle nakloněnej a sajdkára je ve vzduchu, tak je to takový uličnictví. Jsou lidi, co to nenávidí, a jsou lidi, co to zbožňujou. Mě to chytlo.

 Jaká je nejlepší sajdkára?
Já si teď právě sajdkáru stavím. Velorexa samozřejmě (pozn. red. Velorex vyráběl postranní vozík / sidecar typ 560 pro motocykl Jawa-ČZ 250 a 350 a pak ještě Velorex 561 pro Jawu 500.). Těším se, až v tom budu vozit synátora. Blbý je, že hodně lidí si řekne: Jé, vy vozíte syna, já budu vozit taky. Lidi zapomínají, že se učí něco úplně novýho.

Většina mých kamarádů, když si vezli domů sajdkáru, skončili někde v potoce nebo příkopě. Přišla první pravá zatáčka, oni chtějí zatočit jako na motorce, sajdkára se jim zvedla, tak to narovnali a skončili v pangejtu.

Takže syna napoprvý nevozit?
I mně můj kamarád Matýsek, což je borec, který byl na Gibraltaru a v Anglii se sajdkárou, říká, ať syna ještě nevozím. Ať ještě cvičím a jezdím. Člověk k tomu musí mít respekt, hodit si tam pytel vápna nebo cementu na protiváhu a musí jezdit, cvičit si krizovky, pravý zatáčky a vědět, že s tím prostě nemůže letět jako hovado. Do pravé zatáčky musím jet opatrnějc, levou můžu jet i smykem. Ale nedávejte do sajdkáry děcka, dokud to fakt nemáte v merku. Děcka jsou to nejcennější, co máme.

Říkáš teda, sajda není kočárek?
To teda ne. Je to další věc, co chce koule a nějakej skill.

Tady nad tebou to fialový prase, to je co? Dunkin Donuts?
To je skútr Čezeta 502. Sranda je, že tenhle odstín sis mohl vybrat v roce 61. Jawu sis mohl vybrat, jestli chceš červenou, nebo červenou, Čezetu jestli černou, nebo černou, ale těchhle skútrů čezeta byla spousta barev. Růžový, červený, šípkový i zelený. Kombinace růžová a zelená je… to dneska nevymyslíš.

Nepřijde ti, že dneska jsou konzervativní podvozky, designy i lidi?
Všechno se sjednocuje, aby se to vyrábělo v co největších sériích a stálo to co nejmenší prachy. Kdo se odlišuje, je divnej. Já jsem divnej a rád se odlišuju, protože nejdu s davem.

Máte taky nějakou vášeň jako Kenny? Na rozjezd svého projektu nebo snu ale potřebujete do začátku peníze? Zkuste půjčku od lidí na Zonky. lidé půjčují lidem, levněji a s klidem. 

Sdílet článek