20. února 2017

Pomáhat je in! Už i módní značky zachraňují svět

Profilový obrázek

Móda je tvrdý byznys, ve kterém se točí tisíce miliard dolarů (ne, opravdu to není překlep). Oděvní giganty chrlí nekonečné tuny zboží, které vyrábějí za směšné náklady v zemích třetího světa. Jenže čím dál víc lidí a potenciálních zákazníků je kvůli tomu ostře kritizuje. Mají úspěch, jejich kritika svět módy mění. Pomalu, postupně, ale přece jen mění. Podobně jako se Zonkymu pomalu daří měnit pravidla půjčování peněz v Česku. Lidským přístupem a důrazem na příběhy, ve kterých často právě ekologický přístup nebo udržitelnost přesvědčí investory, kam vložit své peníze.

Text: Radek Mojžíš, Foto: Profimedia

Stále více výrobců se zaměřuje na udržitelnost. Premiantem je v tomto ohledu populární švédský řetězec, který na trh uvedl kolekci z ekologicky vypěstované bavlny a prosazuje férové podmínky pro své zaměstnance. Další firmy se rozhodly jít ještě dál a spojit své výrobky přímo s charitou.

Jedním z nejznámějších příkladů je značka TOMS, jejíž boty espadrilles jsou vyhledávanou a dnes už i kultovní klasikou. Jejich strategie je jednoduchá: za každý prodaný pár bot daruje firma jeden pár dětem v rozvojových zemích v Africe, Asii či Jižní Americe. „Myslím si, že je to byznys model, který propaguje udržitelnost,“ říká zakladatel firmy Blake Mycoskie. „Naši zákazníci vidí, že i nákupem bot mohou někomu konkrétnímu pomoci. Jejich koupě má tak reálný dopad na svět kolem nich,“ tvrdí Mycoskie.

Jeho – ve své době originální – model mu také pomohl vybudovat loajální základnu zákazníků, kteří se stále vracejí. „Tím, že investujeme velké sumy do charity, lákáme stále nové a nové zákazníky. Jsou to peníze, které se nám bohatě vrátí, a navíc mohou pomoci lidem, kteří to opravdu potřebují,“ uzavírá čtyřicetiletý podnikatel z USA.

Jeho nadšení však nesdílejí všichni. Někteří kritici tvrdí, že jde pouze o chytrou taktiku, jak prodávat co nejvíce trendy bot. Darované „tomsky“ totiž mohou mít negativní dopad na lokální trhy a likvidovat tamní výrobce.

Kupte a darujte

Podobný model jako TOMS zvolily i další firmy. Mezi ně patří například i americká značka Twice As Warm, která vyrábí a prodává zimní oblečení. Ta se zaručila, že za každé zakoupené rukavice, čepice nebo šálu, daruje stejné množství oblečení lidem bez domova.

Populární značka dioptrických a slunečních brýlí Warber Parker šla dokonce ještě dál a poučila se z možných chyb TOMS. Za každé brýle zaručila lidem v rozvojových zemích vyšetření očí a jeden pár brýlí za dostupnou cenu. Snaží se tak podporovat místní drobné podnikatele a zároveň předejít možné kritice.

Další značkou, která pomáhá, je výrobce stylových dřevěných hodinek WeWood. Firma spolupracuje s dalšími organizacemi jako je například Trees for the Future, která se zaručila, že za každé prodané hodinky zasadí jeden strom. Cílem je obnovit zdravý lesní porost a výrazně tak pomoci fungování ekosystému. Od roku 2011 vysadil WeWood přes 420 tisíc stromů. „Jsme velmi ambiciózní a doufáme, že do roku 2020 jich bude už milion. Když se lesům daří a jsou zdravé, daří se i lidem. A naše hodinky jsou toho důkazem,“ uvádí na svých stránkách firma.

Charity se ale nebojí ani velká návrhářská jména. Donna Karen například založila svoji vlastní charitu Urban Zen, která pomáhá lidem na Haiti. Prodejem ručně vyráběného nábytku a doplňků chce podpořit výrobu přímo na ostrově.

Italská módní legenda Versace zase pomáhá skrze svoji nadaci Versace Foundation, kterou založila v reakci na zemětřesení v Číně v roce 2007. „Zemětřesení v provincii S’-čchuan na mě jako na matku mělo velký dopad,“ říká kreativní ředitelka módního domu Donatella Versace. „Tolik škol bylo zničeno, tolik dětských životů bylo v ohrožení, že jsem musela něco udělat. Založili jsme tak v oblasti dvě krizová centra, která nabízejí dětem pomoc,“ říká návrhářka.

Ani v České republice nejsou módní značky s charitou pozadu. Internetový prodejce oblečení Zoot má dokonce svoji vlastní kolekci DOBRO, jejíž výtěžek putuje na vybranou neziskovou organizaci či charitu. Zoot tak podporuje například queer filmový festival Mezipatra, jehož stylová trička a plátěné tašky jsou mezi zákazníky velmi oblíbené.  

Dalším charitativním módním projektem je City Souls, na kterém se podílelo pět návrhářů (ODIVI, Miro Sabo, Pavel Brejcha, Katarína Král a Lenka Chroboková). Zisky z prodeje pak pomohly psím útulkům v Lukavici a Hněvicích ve výstavbě nových kotců pro osiřelé pejsky.

Jak pomoci ostatním lidem a přitom smysluplně investovat? Připojte se k Zonkyho investorům! Nebo si půjčte na svůj sen a vyzkoušejte, jak snadno fungují půjčku od lidí. Na Zonky.cz

Sdílet článek