4. července 2019

Potravinové e-shopy mají za sebou příznivý rok – obraty se navýšily ročně o víc než polovinu

Petra Zápotočná

V e-shopech se dá v dnešní době pořídit prakticky cokoliv, hitem poslední doby je však nákup potravin, který vzrostl od roku 2018 o více než 50 %. Velké potravinové řetězce se tak vydávají novým směrem a testují online nákupy, díky kterým by se zákazníci mohli dočkat většího pohodlí a nižších cen.

Nakupování jídla a pití přes internet je tady u nás poměrně v kurzu. Svědčí o tom i statistiky udávající roční nárůst nákupů dosahující více než 50 %. Zvyšuje se také doručovací oblast potravin, která momentálně pokrývá 4,5 milionu lidí. Ani do budoucna by tento rozjíždějící trend neměl ustávat – letošní rok bude potraviny přes internet pravidelně nakupovat každý sedmý Čech. 

Hlavní výhody nákupu potravin online

Hlavní výhodou online nákupu jídla jsou komfort a úspora času.
Hlavními výhodami online nákupu jídla jsou komfort a úspora času.

Důvodů, proč se lidé uchylují k nákupu jídla přes internet, je více. Prvním z nich je rozhodně komfort, který online nákup pro zákazníky představuje. Tento důvod uvedl v průzkumu Ipsos každý druhý respondent. Lidé rovněž ocení úsporu času – mohou zboží vybrat přímo z gauče a vyhnou se tak tlačenici a čekání ve frontách. Nespornou výhodou je také využití filtru, který zákazníkům pomůže najít požadované potraviny v rámci několika sekund. 

Na základě rostoucí konkurence se jednotlivé řetězce snaží nabídnout ty nejlepší služby, na které by mohly nalákat nové nakupující. Zákazníci tak mohou v určitých sekcích potravin nakoupit za nižší ceny nebo při větších objednávkách využít bezplatnou dopravu. Před dokončením nákupu si lze také zvolit čas doručení nebo v případě potřeby využít expresní dopravu do dvou hodin. 

Kdo a kde nejčastěji nakupuje potraviny po síti?

Online nákupy nejvíce ocení rodiny s dětmi, kterým tato varianta šetří mnoho času, proto mezi obvyklé cílové skupiny patří například maminky či tatínci na rodičovské dovolené. Mezi pravidelné nakupující patří také skupina lidí poptávající specializovaný sortiment. Jedná se například o diabetiky, vegany, vegetariány nebo zákazníky s celiakií, kteří mohou rychle vyhledat konkrétní produkty a zároveň si přečíst veškeré informace týkající se složení nebo nutričních hodnot.

Výhodou jsou také filtry, které využívají zákazníci se speciálními požadavky, jako jsou diabetici nebo zákazníci s celiakií.

Co se týče nejčastějších lokalit nákupu, nejvíce zákazníků bychom našli ve větších městech, které mají více než 100 000 obyvatel. Data z InsightLabu uvádějí, že online nákupy se využívají hojně ve Středočeském kraji a Praze a nejméně na Vysočině nebo v Olomouckém kraji. Výjimkou není ani zájem menších měst do 2000 obyvatel. Lidé z těchto menších obcí mají často limitované možnosti nákupu, proto volí online nákup s doručením přímo před dveře, který jim ušetří dojíždění.

Zádrhel tkví v nedostatečné kapacitě

Poptávka po online nákupu potravin momentálně roste, což je pro prodejce dobré znamení. Na druhou stranu se však musí vypořádat s komplikacemi, které s sebou vyšší zájem nese. 

Zájem o online nákup potravin roste, e-shopy nemají dostatečné kapacity na její uspokojení.

Kromě skutečnosti, že je potravinový e-shop finančně náročnější na provoz, musí prodejci čelit nedostatečným kapacitám, které se v této situaci stávají kamenem úrazu. Řeč je například o nepostačujícím počtu řidičů pro rozvoz nákupů nebo o malé kapacitě ve skladech, na což firmy reagují různým způsobem. Někteří prodejci místo doručování nákupu do domu volí alternativu založenou na principu „nakup online, vyzvedni na prodejně“. Tato varianta je pro někoho výhodnější z hlediska ušetření peněz za dopravu nebo také rychlého převzetí bez čekání. 

Mezi další problémy bychom mohli zařadit i rozvoz nákupů do menších měst a obcí. V tomto případě dodavatelé řeší hlavně to, jak rychle doručit zboží i do vzdálenějších lokalit a být přitom stále v plusu. Proto někteří prodejci nabízejí rozvoz jenom ve větších městech, kde platí garance stabilní poptávky. 

Nákupy potravin přes internet představují revoluci v e-commerce, která by mohla mít dopad na způsob, jakým nakupujeme potraviny. Dobré ceny, rychlý dovoz, komfort nebo úspora času patří mezi domény potravinových e-shopů. Pokud však chtějí prodejci uspět, budou muset zapracovat na efektivnější a rychlejší dopravě, stejně jako na přizpůsobení skladních kapacit a navýšení počtu doručovatelů.

Sdílet článek