Na počátku multimilionového dolarového businessu byl moment, kdy cisterciáckým mnichům ve Winsconsinu došla barva do…
Na počátku multimilionového dolarového businessu byl moment, kdy cisterciáckým mnichům ve Winsconsinu došla barva do tiskárny. Místo toho, aby ji šli dokoupit do obchodu, si založili vlastní podnik, ze kterého dnes náplněmi zásobí celou Ameriku.
Kláštery po celém světě se pokoušejí být finančně nezávislé již po mnoho staletí. Když tedy mniši provozují drobná podnikání, nikoho to už příliš nepřekvapí. Většina z nich ovšem nemá takové štěstí, aby pozorovala roční nárůst prodejů o 700 % a soupeřila s firmami ze slavného žebříčku Fortune 500, kam patří pět set největších amerických korporací (kritériem je jejich hrubý obrat).
Od modlitby k toneru
Zatímco některé kláštery vyrábějí domácí sýr, bio marmelády nebo hořčice, mniši z cisterciáckého kláštera v americkém Wisconsinu se rozhodli dodávat laserové tonery a náplně do tiskáren do celých Spojených států.
Poté, co si vydělají na provoz kláštera, darují veškerý přebývající zisk na charitu. Svým zákazníkům ale nabízejí více než jen dojemný příběh. Předně jim umožňují ušetřit až 40 % z jejich nákladů na kancelářské vybavení. Části úspor je bezpochyby dosahováno díky tomu, že mniši si za svoji práci nenárokují plat. Otec představený, Bernard McCoy, někdy dokonce žertuje, že je nejhůře placeným CEO v celé Americe. Jeho roční plat je roven přesně nule.
Slyšeli jste o dalších nápadech za milion? Přečtěte si o nich na webu Zonky Times.
Zrod podnikatelského nápadu
Byl to právě čtyřicetiletý McCoy, kdo daný byznys pomohl nastartovat. Až do roku 2002 se totiž mniši v tamním klášteře živili tím, že pěstovali houby šiitake. Zájem však nebyl takový, aby mohl uživit chod velkého kláštera. Jejich dalším projektem mělo být zbudování golfového hřiště na pozemcích kláštera, ale přípravy se zdály nekonečné.
Když v klášteře jednoho dne došla barva do tiskárny, McCoy ji chtěl koupit online. Když zjistil, kolik nové náplně stojí, byl zděšený a začal pátrat po fungování daného odvětví, aby zjistil, že účtované marže obchodníků jsou přímo nekřesťanské. Objevil také, že za zlomek ceny lze koupit recyklované náplně.
Tehdy McCoy s pomocí dalších mnichů založil jednoduchý web LaserMonks, kde se rozhodli prodávat zlevněné a renovované náplně do tiskáren. Jejich web nebyl rozhodně v ničem standardní.
Hned vedle nabídky tonerů bylo tlačítko, kterým jste představeného mohli požádat o přímluvu k Bohu.
Společensky zodpovědné podnikání
Jelikož smysl svého podnikání definovali jako filantropii, tedy nezištnou pomoc lidem, získali si pozornost jak médií, tak i příliv nových zákazníků, kterým se daný obchodní model zamlouval. Díky tomu ani nepotřebovali investovat žádné peníze do marketingové podpory. Příběh laserových mnichů se rychle roznesl až na druhý konec USA a objednávky z celé země na sebe nedaly dlouho čekat.
V roce 2007, pouhých pět let po raketovém startu, již jejich tržby dosahovaly téměř 5 milionů dolarů, tedy více než 100 milionů Kč. McCoy je dnes v USA tak známou postavou, že je zván jako hlavní řečník na konference, které se zabývají společensky prospěšným a zodpovědným podnikáním. Díky rostoucí popularitě vydali LaserMonks také knihu, kde dávají rady, jak rozjet své podnikání. Nikoho asi nepřekvapí, že se rychle stala ve svém oboru bestsellerem.
Pokud vidíte mezeru na trhu nebo jen máte skvělý podnikatelský nápad, s jeho realizací příliš neotálejte. Jestli potřebujete do startu půjčit peníze, na Zonky začínají úroky již na 3,99 %. Je to snadné a vše si vyřídíte online.