9. ledna 2018

Ty vážně volíš TOHOHLE?

Tereza Sládková

Druhé přímé prezidentské volby České republiky jsou za dveřmi. Devět kandidátů chce být hlavou této země. Jak správně volit a nešlápnout vedle?

Koho volit, vám Zonky neporadí. Ani nemá křišťálovou kouli. Rád se ale trochu více podívá na těch devět mužů, jejichž jména se v současné době skloňují ve všech pádech, a celkově na prezidentské volby.

Já na to kašlu, stejně nic nezměním.

Pokud jste na volby ještě neměli čas, ale chcete se dozvědět více o kandidátech, zkuste webové stránky www.prezident21.cz. Je to místo, kde najdete všechny profily kandidátů pohromadě, trochu si o nich počtete a zároveň si můžete udělat i „test“. Ten vám odhalí, který z kandidátů je vám názorově nejblíže. Výsledky „testu“ ukazují předběžnou náladu v zemi, a tedy to, kdo je mezi lidmi favoritem.  Zúčastnilo se ho zatím necelých 100 000 lidí.

Toho bych já NIKDY nevolil.

Fakt, že na prezidentské volby a volby celkově jde nemalá částka peněz ze státního rozpočtu, asi žádná novinka není. Někdo (občan) přece musí zaplatit volební lístky, volební komisi, sčítání hlasů a kdovíco ještě. Například na prezidentské volby v roce 2013 padlo něco kolem 600 milionů korun. Pravda je, že exaktní čísla nikde nenajdete.

Vždyť je to jen šaškárna pro lidi.

Kolik stromů padne na jednu kampaň?

Na prezidentskou kampaň může každý z kandidátů použít maximální částku 40 milionů Kč pro první kolo volby. Pokud se kandidát dostane do druhého kola, navyšuje se celková částka o dalších 10 milionů Kč. Má pak k dispozici celkově 50 milionů Kč. Z toho musí pokrýt celou kampaň.

Ten jeden hlas se ztratí.

Úřad pro dohled nad hospodařením politických stran má za úkol dohlížet na dodržování těchto limitů. Jak to zvládá? Těžko říct. Ne vždy se mu to ale daří, protože není nikde sepsán konkrétní seznam toho, co se do kampaně počítá a co ne. Za co kandidáti utrácejí a kdo jim kolik přispívá, musí být vidět na transparentních účtech každého z nich.

Však to je jen loutka.

V minulých prezidentských volbách nejvíce utratil za svou kampaň Miloš Zeman. Jeho kampaň údajně stála 37,2 milionu Kč. Karel Schwarzenberg utratil jen o trochu méně, a to 36 milionů Kč. Uvidíme, zda budou tentokrát výdaje skutečně transparentní a nedopadne to jako minule, kdy byly ve financích zvoleného kandidáta veliké nesrovnalosti.

Enormní částky putují na tvorbu brožur, letáků, billboardů, knih, volebních lístků, seznamů a tak můžeme pokračovat dále. Kolik stromů padne na jedny volby, nechce asi nikdo ani slyšet. Který z kandidátů se chová nejvíce šetrně, a tedy vede svou kampaň co nejvíce #online a #bezpapiru? Však máte ještě pár dnů na to to zjistit a třeba si tím ulehčit volbu.

Dwight D. Eisenhower pronesl: „Historii svobodných lidí nepíše náhoda, ale volba. Jejich volba!“

A tak ať dáte na sympatie, konstelaci hvězd, nebo si hodíte mincí, přejeme vám takovou volbu, která se vám osobně zdá být tou nejlepší.  Jasnou volbou při plnění vašich novoročních přání ať vám ale zůstaneme my na Zonky.  S námi to je nejen transparentní, ale také #online a #bezpapiru. A na to jsme pyšní!

Sdílet článek