včera, 19. března 2018

Ubytování na brněnský způsob: Na televizi se u nás dívat nebudete, vytáhneme vás do ulic

Lukáš Zelený

Sejít se v nabitém programu nebylo vůbec jednoduché. Radek Danč celý den pobíhá po Brně. Snaží se svůj projekt Internesto posunout zase o kousek dál. Zároveň musí řešit nečekané situace. Zrovna krátce před naší schůzkou jeho hostům z Itálie odtáhli auto. Přitom měli naplánovaný výlet po okolí. Vše rychle vyřešil a hosté si mohou svůj pobyt naplno užít. A my teď díky tomu můžeme poznat příběh moderního ubytování v Brně.

„Je to moje třetí firma. Všechny jsem založil na základě nějakého problému,“ začíná Radek své vyprávění o cestě, kterou i díky Zonky mohl ujít. Má už za sebou kus práce, při které mu konkurence nehází jen klacky pod nohy, ale přímo celé kmeny stromů. Ani to však není dostatečně velká překážka, se kterou by se nedokázal vypořádat.

Jak ses dostal k nápadu tematických pokojů?

Stejně jako ke všem dalším nápadům. Na začátku stál problém. Byl jsem student a jako každý jsem řešil peníze. Bydlel jsem v centru Brna v krásném bytu. Nechtěl jsem se stěhovat, a tak jsem začal hledat možnosti, jak vše zvládnout. Kamarád, který bydlel naproti, se odstěhoval. Jeho pokoj jsem měl v úmyslu pronajímat přes Airbnb. Zároveň jsem věděl, že tomu chci dát něco víc, než jen ubytování pro cizince.

K nápadu se Radek dostal už jako student.

A tak jsi přišel s myšlenkou maximální služby pro lidi, kteří chtějí v Brně nejen přespat, ale chtějí ho i poznat.

Já sám rád cestuju. Všude, kde jsem byl, jsem chtěl poznat maximum z toho místa. Poznat, jak tam lidé žijí, jejich kulturu. I během jednoho dne se dá objevit spoustu zajímavých míst. Musíme však vědět předem, jaký host se k nám chystá. Co má rád. S každým hostem hodně komunikujeme. Zjišťujeme, proč přijel a snažíme se mu nabídnout co nejvíc z toho, co ho zajímá. Proto nejsme klasické ubytování. Máme přidanou hodnotu. Službami se blížíme k rodinnému stylu. Nejen, že poznáte město jinak, ale setkáte se i se spoustou dalších turistů. Nakonec si každý od nás odveze to, co chce.

Jak s tím souvisí design pokojů?

Když jsem se rozhodl, že myšlenku ubytování posunu dál, oslovil jsem Simi, aby se mnou ubytovávala hosty a chvíli na to jsme potkali Iren, která se věnuje designu. Domluvili jsme se, že uděláme tematické bydlení.

Každý pokoj je naprosto unikátní. Právě tady si každý může vybrat, co má rád.

Jaký styl je mu blízký. I na základě toho připravujeme hostům program šitý na míru. Může se to zdát jako zbytečná věc, ale i podle toho, jakou si host vybere barvu pokoje, můžeme chystat program. Brno je velmi pestré. Každá barva má svůj význam. Samozřejmě někteří hosté mají svůj program, kteří si sami vymyslí a jedou si podle svého.

Hosté si mohou vybrat z mnoha tématických pokojů. Třeba i podle barev.

To jsou barvy, ale co další pokoje?

Chystáme třeba Šalina pokoj, kde bude vše tak, jako v šalině. Jsou zde i ukázky, kam daná šalina jezdí. Prýgl pokoj, který teď také připravujeme, má ukázat, že máme v Brně krásnou přehradu. Další z tématických pokojů jsou např. Vinný pokoj, Pivní pokoj nebo Cestovatelský pokoj, ve kterém máme takový kouzelný kufr.

Každý, kdo se v pokoji ubytuje, vloží do kufru lísteček s místem, které považuje za to nejkrásnější na světě.

Zároveň si vytáhne lístek, který tam nechali hosté před ním. Je to taková výzva. Jeďte se tam podívat, je to vyzkoušené a je to fakt super místo. Jelikož jsme především pro cizince, kteří cestují s batohem, tak věříme, že se na to místo vydají.

Oproti zmiňovanému Airbnb jste tak spíše komunita, která sdílí své zážitky.

Ano, to je přesně náš cíl. Airbnb mělo v předchozích letech velký boom. Hosté ale mají stále větší nároky a najednou jen ubytování nestačí. Já sám Airbnb využíval, stejně jako Couchsurfing, ale především z Airbnb se vytrácí pomoc hostovi a upřednostňuje se zisk. Mizí z ní to propojení lidí, kdy si s hostem sednete, dáte si s ním pivo, rozměníte mu peníze. Budete mu prostě k dispozici. Navíc Airbnb je tady v Brně přeplněné. Jít jen v tomhle stylu a nabízet pokoje jen tady, tak jsme už dávno skončili.

Pro milovníky vína je tu i tenhle originální pokoj k ubytování.

Kde, kromě vašeho vlastního webu a Airbnb, se o vás lidé mohou dovědět?

Jsme na mnoha dalších ubytovacích portálech. Zároveň se snažíme být aktivní na sociálních sítích, kde chceme zaujmout. Důležitou částí je i aktivní obchod. Spolupracujeme s vedením Města a daří se nám lákat zajímavé hosty do Brna. Každý měsíc rosteme. To je pro nás vizitka, že jdeme správnou cestou. Navíc se snažíme hosty, kteří nás už poznali, přilákat zpět. Při odjezdu dostávají kartičky s 10% slevou na další pobyt. Neřešíme, jestli tu kartičku někomu dají a ten dostane slevu, ačkoliv u nás ještě nebyl. Je to v podstatě dobré ohodnocení naší služby, když nás doporučí svým známým.

Máme i další zajímavou slevu, kterou však nikdo ještě nevyužil.

To je divný. Na slevy většinou lidé slyší. Můžeš říct, o co jde?

Opět je to 10 % sleva na ubytování. Je to speciální sleva pro všechny, kteří mě podpořili na Zonky a zainvestovali do projektu. Bylo to v době, kdy mělo právě Airbnb největší boom. Já jsem k inzerátu napsal pouze dvě věty, přesto se na to investoři složili snad během půl hodiny. Strašně rád bych jim za to poděkoval, proto i ta sleva jako forma poděkování. Hodně lidí mi v tu dobu psalo a chtělo vědět víc, ale nakonec se nikdo ještě nepřihlásil, aby se u nás ubytoval. Nebo to alespoň nezmínil. Rád bych mu na oplátku poskytl slevu.

V podnikání Radkovi pomohli i lidé na Zonky.

Jak ses vůbec dostal k Zonky?

Potřeboval jsem peníze, abychom mohli připravit další apartmán. Někde jsem zaslechl o Zonky a já jsem ten typ, který má rád podobné projekty, které rozhýbou stojaté vody. Navíc si myslím, že by mi banka nedala takový úrok. Já jsem věděl, že to těm lidem splatím. Nepůjčoval jsem si na žádnou dovolenou, ale na něco, čemu jsem opravdu věřil. A věřím dál.

Jaké jsou další plány? Chystáte připravit podobné pokoje třeba i v Praze nebo rovnou v zahraničí?

Praha je pro nás v plánu na rok 2018. Musíme na to sehnat ale další peníze. V zahraničí bychom určitě chtěli také fungovat, ale to je trochu složitější. Víme, že by byl velký zájem. Lidé se nás při odjezdu ptají, co mají navštívit v dalším městě, kam se chystají. Jsou u nás spokojeni a chtěli by takhle v cestování pokračovat. Proto bychom chtěli vytvořit mezinárodní síť, kam bychom hosty mohli posílat dál. Přemýšlím o nějaké franšíze. Určitě to nebude tak, že bychom to někde v zahraničí rozjeli sami. K tomu jsou potřeba místní lidé, kteří znají každý kout města. Ale v tom je zatím pro nás i včetně Prahy problém.

Tématické pokoje by Radek rád rozšířil i do Prahy.

Co tím myslíš? Určitě je v každém městě spoustu lidí, kteří by turisty provedli.

To určitě je, ale jsme opravdu založeni na naprosté důvěře. Jsme jedna rodina. Nejen zaměstnanci, ale i naši hosté. Proto musíme mít opravdu ověřené lidi. Ne někoho, kdo by na tom chtěl pouze vydělat. Samozřejmě, že každý se musí nějak živit, ale nechceme, aby se to zvrhlo. Chceme připravit kodex, ke kterému by se museli ostatní zavázat. Abychom byli na jedné vlně.

V Brně už máte dvě místa, kde ubytováváte hosty. Kolik vás na to celkem je?

Dohromady nás je 7, kteří fungujeme téměř full time. K tomu máme uklízečky, ty jsou však jen na částečný úvazek. Je to hodně náročný, ale opravdu to všichni děláme, že nás to nejen živí, ale hlavně baví.

Za 2 roky fungování máme už 14 pokojů a 5 apartmánů. V centru Brna je to především o sdílení.

Lidé se tam potkávají a vyměňují si své zážitky. Samozřejmě musí dodržovat nějaká pravidla jako je noční klid, zákaz kouření na pokojích, ale hlavní je u nás respekt k druhému. Ať jste jakékoliv národnosti, barvy pleti. To u nás nehraje roli. Jak říkám, jsme rodina. Na žádném pokoji navíc nemáme ani televizi. Několik lidí si na to i stěžovalo nebo dokonce zrušilo rezervaci. My ale chceme lidi dostat ven, ukázat jim to, proč přijeli.

I se svými hosty chtějí být jako jedna rodina.

A co druhé místo, Veveří. Liší se nějak zásadně od centra Brna?

Na Veveří jsou především apartmány, které jsou jako normální byt. Je tam více soukromí. Přesto je to i tak založeno na stejném přístupu jako v centru. Apartmány jsou i luxusnější než samotné pokoje. Sice tam nemáme výtah a hosté musí táhnout své kufry třeba až do třetího patra, ale když se dostanou nahoru, zjistí, že to za to stálo. Výhled přímo na Špilberk je nenahraditelný.

Jak bojujete s konkurencí v Brně?

Někdy je to opravdu boj, ale kde není. Třeba teď při Moto GP, což je pro Brno asi nejvýznamnější akce roku, jsme to poznali opravdu tvrdě. Konkurence vytvořila falešné rezervace, na které však nikdo nedorazil. My už potom jsme nestihli kapacitu naplnit, a tak jsme přišli o hodně peněz. Mám indicie, kdo za tím stojí, ale nechceme ztrácet čas zpětným poškozováním dotyčného. Rezervace jdou přes ubytovací portály, které tomu nedokáží úplně zabránit. My jsme ale už našli způsob, jak se tomu bránit, a tak víme, že už nás nezaskočí.

Se Zonky seš v kontaktu i nadále?

Po roce fungování mě oslovili lidé ze Zonky, jestli bych neměl zájem se zapojit do jejich projektu, kde podporují podnikatelské příběhy, které byly zainvestovány díky jejich službě. Byl jsem jednoznačně pro a šel jsem do toho. Pokud by se kdokoliv přišel k nám do Internesta na Zonky zeptat, rád se podělím o svoji zkušenost. Můžou tak udělat při snídaních, které nově pořádáme. Snídaně děláme ve stylu: sněz, co chceš, takže lidé u nás posedí většinou déle a přitom pracují.

Sdílet článek