15. června 2020

Zaměříme se na bezkontaktní obsluhu, automatizaci a na menší podnikatele, shodli se zástupci nejinovativnějších českých firem

Zonky

Navzdory pandemii koronaviru mají nejinovativnější firmy Česka pro další rok velké plány. Pandemie ukázala, jak důležitá je bezkontaktní obsluha zákazníků nebo automatizace. V panelové online diskuzi „Zonky Innovation Talk“ se na tom shodli zástupci firem, které zabodovaly v soutěži Zonky Innovation Awards. Šéfové inovativních služeb se také podělili o své plány do budoucna.

Rohlík, Zásilkovna, HitHit nebo Dotykačka. Všechny tyto firmy se nebály inovovat ani v průběhu pandemie koronaviru. Rohlik.cz spustil služby jako Suchý Rohlík nebo Rohlík Bistro a začal dovážet i do nepokrytých regionů, Zásilkovna zase odstartovala výdej balíků pomocí AlzaBoxů. HitHit spustil platformu Antivir na podporu menších živnostníků a Dotykačka přišla se službou Vyzvedni si, která udržela některé gastropodniky alespoň v částečném provozu.

I přesto, že tyto inovace toho nemají na první pohled moc společného, ukazují, co moderní zákazník od služeb vyžaduje – rychlost, automatizaci, spolehlivost a pokud je to nutné, tak i minimální kontakt s obsluhou. 

„Hodně nás to posunulo a ukázalo, co lidé preferují a co reálně chtějí,“ řekl v diskuzi marketingový ředitel skupiny Packeta, pod kterou patří i česká Zásilkovna, Milan Šmíd. Společnost plánuje v následujících týdnech otevřít vlastní výdejní boxy – takzvané Z-Boxy, které by doplnily kapacitu stávajících výdejních míst a nově využívaných AlzaBoxů. Další aktivitou bude podle Šmídových slov rozšiřování úspěšné služby Mezi námi, která umožňuje posílání zásilek mezi fyzickými osobami. 

Inovace, které paradoxně postrčila pandemie, chystá i online supermarket Rohlik.cz. A stejně jako u Zásilkovny jde o rozšíření stávajících služeb. „Za nás je to jednoduché – to nejinovativnější, co máme, se budeme snažit přenést do dalších trhů,“ prozradil komerční ředitel Rohlíku Olin Novák. „Tento rok nás čeká Rakousko a příští rok pevně věříme v Německo,“ doplňuje. Mimo to se firma zaměří i na vylepšení nově vzniklé služby Rohlík Bistro, která nabízí šokově zchlazená jídla z vyhlášených restaurací s dovozem domů. 

Cestou rozvoje bezkontaktního styku se zákazníkem se vydává i firma Bezrealitky v čele s jejím šéfem Hendrikem Meyerem. Ten chce z procesu prodeje či pronájmu bytu udělat plně automatizovaný proces, při kterém kromě prohlídky nebude muset být klient fyzicky přítomen. Chceme celý proces nastavit tak, aby to každý zvládl sám a online,” komentuje její CEO. 

Menší podnikatelé a strojové učení

Pokud něco pandemie odhalila, tak to, že neexistuje nic jako malý byznys, míní Aleš Burger z HITHITU. „My jsme menší byznys přehlíželi, cokoli pod 50 tisíc korun pro nás bylo příliš malé, ale nyní vidíme, že má smysl pomáhat drobným živnostníkům i kreativcům. To, co jsme ušili horkou jehlou a fantasticky zafungovalo, budeme nyní implementovat do klasického HitHitu,“ dodává k úspěšnému projektu Antivir.

K menším podnikatelům se skrze svou službu Dotykačka plánuje dostat i Petr Menclík, ředitel společnosti. „Chceme dále pokračovat se službou Vyzvednisi.cz, což znamená digitalizaci těch nejmenších podnikatelů,“ vysvětluje. Služba PayU se chce zase otevřít malým podnikatelům u sousedů. „Plánujeme navázat na to, co jsme udělali letos u nás – zpřístupnit automatický proces uzavírání smluv SMB segmentu malým klientům na Slovensku,“ osvětluje Country manažerka PayU pro Česko, Slovensko a Maďarsko Barbora Tyllová.

Plány Heureky, která letos vyhrála v kategorii Volný čas a sdílená zkušenost, zahrnují strojové učení (machine learning) a algoritmizaci. „Pracujeme například na automatizovaném překládání tak, aby se maďarskému uživateli ukázaly české recenze v maďarštině. Součástí našich plánů jsou i různé textové analýzy, které by ze stovek recenzí udělaly jedno hezké shrnutí,” nastínil za vedení služby Heureka.cz Tomáš Braverman.

„Zonky Innovation Awards je soutěž, která oceňuje služby, jež šetří zákazníkům čas a peníze, a obecně jim zlepšují a zjednodušují život. Chceme, aby se o těchto službách více mluvilo a aby se jimi inspirovali i další. Inovace znamenají přežít, bez nich firmy umírají a nikam se neposouvají,” uzavírá CTO Zonky Stanislav Filipčík. 

Do soutěže jsou zařazeny projekty a služby aktuálně nabízené v České republice. Výsledky letošního ročníku Zonky Innovation Awards: Inovace roku: Rohlik.cz, kategorie Přeprava lidí a věcí: Zásilkovna, kategorie Ubytování: Bezrealitky, kategorie Služby pro domácnost: Rohlik.cz, kategorie Volný čas a sdílená zkušenost: Heureka.cz, kategorie Správa financí a platební nástroje: PayU, kategorie P2P platformy: HitHit, kategorie Služby pro podnikatele: Dotykačka. Nováčkem v kategoriích je Český startup, na prvním místě se umístila služba City Safety.

Sdílet článek