Pořádek dělá přátele a navíc zjednodušuje život. Nemusíte být zrovna fanoušky excelových tabulek na cokoli. I chaotičtí…
Pořádek dělá přátele a navíc zjednodušuje život. Nemusíte být zrovna fanoušky excelových tabulek na cokoli. I chaotičtí intelektuálové tuší, že při nejmenším v jedné oblasti se pořádek doslova vyplatí. Jde o peníze, jak jinak. Přehledně uspořádané peníze totiž nemají šanci se rozkutálet. Podívejte se na naše tipy, jak si v nich udělat pořádek.
Text: Lukáš Zelený
1. krok: Založte si pro peníze zvláštní mail
Nejspíš už máte jeden soukromý a přinejmenším jeden pracovní email. Vaše finance si ale zaslouží svou vlastní e-mailovou adresu. Nechte si na ni zasílat všechna vyúčtování za služby a účtenky z online nákupů, výpisy z banky, informace o půjčkách nebo od platebních servisů, jako je PayPal.
„Všechno budete mít na jednom místě a už se vám nestane, že byste nějakou důležitou informaci o svých příjmech nebo výdajích přehlédli v hromadě newsletterů, reklam a emailů.“
2. krok: Protřiďte zaprášená lejstra
Máte doma šanony přeplněné starými výpisy z účtů, fakturami, smlouvami a složenkami? Nebo dokonce krabici od bot plnou zmačkaných účtenek? Jistě v tom nejste sami. Je ale nejvyšší čas s neuspořádanými lejstry zatočit. Naplánujte si volné odpoledne. Vyhoďte vše nepotřebné, potřebné pak zorganizujte podle klíče, který je vám blízký.
Teď máte na výběr ze dvou možností. Můžete pokračovat v šanonové nebo krabicové metodě — za předpokladu, že dáte věcem řád a budete se ho držet. Nebo můžete ulehčit jak sobě, tak přírodě, a přejít na metodu bez papírů.
„Většina firem, ať už jsou to banky, operátoři nebo dodavatelé energií, nabízí elektronické zasílání výpisů a vyúčtování.“
Některé tomu dokonce dávají přednost a motivují své zákazníky ke změně i finančně. Kliknout v jejich zákaznické zóně na „zasílat jen e-mailem“ zabere jen pár vteřin.
3. krok: Vezměte si k ruce kalendář
Rodina, práce, společenský život, doktoři, dovolené — to všechno už možná ve vašem kalendáři nebo diáři má vyhrazené místo. Proč nepřidat taky finance? Rozhodně by neměly zapadnout.
Jestli jste zvyklí na offline diář, zkuste si všechno, co se týče peněz, zapisovat třeba jinou barvou.
„Používáte-li online aplikaci, jako je Google Calendar, můžete si vytvořit speciální kalendář právě pro záležitosti týkající se vašeho konta.“
Jak plánovat? Můžete se držet stejných metod, jaké se vám osvědčily v ostatních oblastech života. Řadě lidí například vyhovuje plánovat po týdnech, měsících a rocích. Začněte celým rokem (nebo i roky) a zapište si, do kdy je třeba našetřit na dovolenou, kdy budete dětem platit školu v přírodě, kdy chcete kupovat vánoční dárky nebo do kterého data musíte zaplatit daně.
Další na řadě můžou být měsíce. Zapište si konkrétní data, kdy je potřeba zaplatit nájem, účty, splátky půjček nebo hypotéky, kdy děti dostávají kapesné, kdy přijde výplata nebo očekáváte nějaký příjem navíc. Pokud se data každý měsíc opakují, zadejte je do kalendáře klidně na rok dopředu, aspoň na ně nezapomenete. Používáte-li diář elektronický, nastavte si upomínky.
Teď už zbývají jednotlivé týdny. Magazín Refinery29 se podělil o radu finanční poradkyně Priyi Malani: jednou týdně zhodnoťte svou finanční situaci. Ukliďte si v peněžence, zkontrolujte stav účtu i odeslané platby a všechno, co je potřeba v příštích sedmi dnech zaplatit nebo zařídit, si zapište do kalendáře.
„Na začátku se všechno to plánování může zdát pracné, ale ve výsledku si ušetříte spoustu času a nervů.“
Pár minut týdně nebo měsíčně, které věnujete poctivému zapisování, vám pomůže vyčarovat ve financích dokonalý pořádek. A o to jde.
4. krok: Stanovte si finanční cíle
Zkuste sepsat všechny cíle, co vás napadnou. Splatit úvěr? Koupit si auto? Pořídit si dům nebo byt? Jet na cestu kolem světa nebo na týden na Šumavu? Našetřit na kabelku nebo zrenovovat dětský pokoj? Pokud máte partnera nebo starší potomky, přiberte je k zapisování.
Vytvořený zápis si zkuste rozdělit podle kategorií. Třeba na snadno splnitelné, náročnější a ty, co jsou zatím v říši snů. Nebo na krátkodobé, střednědobé a dlouhodobé. Do první kategorie můžou spadat menší nákupy, dovolené, renovace nebo i stěhování. Do druhé patří ty, které můžete splnit během dalších tří, pěti nebo deseti let: našetřit na auto, splatit půjčku. Kolonka s dlouhodobými cíli pak může obsahovat věci, jako je nový dům nebo pořádná rezerva na důchod.
5. krok: Přehodnoťte finanční produkty
Máte svůj běžný účet u jedné a spořicí účet u druhé banky, k tomu kontokorent, kreditku a dva úvěry? Pak se vám asi v noci moc dobře nespí.
„U finančních produktů rozhodně dejte přednost minimalismu.“
Vyberte si jen ty, které opravdu využijete, a co můžete, slučte. Jinak se může stát, že budete platit stovky i tisíce měsíčně jen za vedení účtů, používání karet nebo zacházení do minusu.
Klasickým žroutem peněz jsou pak různé formy úvěrů. Splácíte-li jich víc, zvažte konsolidaci, ta se vždycky vyplatí.
Tím, že půjčky refinancujete a sloučíte do jedné, se může výrazně snížit výše měsíčních splátek, a dokonce i celková částka, kterou zaplatíte. Například na Zonky takhle můžete refinancovat úvěry. Výslednou sumu tak stlačíte dolů a navíc můžete vše pohodlně splácet na jednom místě.