Češi neradi reklamují. Dokazuje to i studie Evropské komise, podle které 10 % Čechů sice reklamuje, ale pokud…
Češi neradi reklamují. Dokazuje to i studie Evropské komise, podle které 10 % Čechů sice reklamuje, ale pokud prodávající reklamaci nepřijme na první dobrou, 75 % Čechů stáhne ocas a vycouvá. Dál už nebojuje. Stačí věta „nemáte paragon“ nebo „to jste si rozbil sám“. Ale reklamovat se dá i bez paragonu, vrátit můžete i načatou konzervu, pokud v ní není to, co v ní být má. Reklamovat můžete i u obchodníka, který už zavřel internetový krám, protože povinnost přijímat reklamace má ještě celé 4 roky poté.
Proč máme vyšší ceny v některých drogeriích či bankách, když přitom jejich mateřské společnosti v zahraničí prodávají stejné zboží levněji? Protože si to necháme líbit. Už trochu varovně zvedáme prst, ale zatím jen občas a vcelku nesměle. Před revolucí nás nikdo neučil, že si můžeme stěžovat, v demokracii si stížnost jako schopnost teprve osvojujeme.
Máme dražší volání, vyšší bankovní poplatky, zaplatíme víc za značkové oblečení, auta, počítače i mobily. Platíme víc za horší potraviny. Nevěříte? Potvrdil to třeba test Vysoké školy chemicko-technologické v Praze. Třetina z 24 „totožných“ potravin, které se prodávají pod stejnou značkou a názvem u nás i v Německu, měla odlišné složení. Nemusím asi doplňovat, že my měli horší verzi.
Nesahejte po pistoli, dejte ji od spánku, už se blýská na lepší časy. Například v oblasti bankovních služeb či mobilního volání jsme se dovolali. Dovolali pomoci a spravedlnosti. Došlo k výrazným proklientským změnám. Ať už jde o cenu či vstřícnost k zákazníkovi.
Co vše se dá reklamovat
Reklamuje se nejen obyčejné zboží, ale i finanční služby a produkty. Kromě samotné reklamace můžete poslat stížnost i na ombudsmana dané banky (pokud ho ta finanční instituce má), manažera kvality či ředitele oddělení péče o zákazníky. Můžete se obrátit i na specializovanou instituci: Finančního arbitra ČR.
Není ale vlastně tak důležité, kde si budete stěžovat, hlavní je nenechat na sobě dříví štípat a prostě se ozvat, když všechno není v pořádku.
Tip:
V případě úspěšné reklamace dostanete zpátky to, co bylo předmětem sporu, ale můžete požádat i o proplacení účelně vynaložených nákladů, jako jsou například znalecké posudky či právní rozbory.
Obchodníci se velké části reklamujících zbaví lusknutím prstu a nestojí je to velké úsilí. Řeknou, že jste si vadu zboží způsobili sami nebo jste ho špatně používali. Počítají s tím, že když řeknou jednu dvě ozkoušené fráze, většina zákazníků stáhne ocas a boj vzdá.
Jak reklamovat
Na reklamaci máte zákonné právo. U koho reklamovat zboží koupené přes internet? Někdy je to těžké, protože prodávající dělá, že se ho to netýká, odkazuje na servis výrobce nebo tvrdí, že je jen zprostředkovatel. Někdy se náhle změní provozovatel E-shopu.
Reklamaci podáváme u toho, kdo nám zboží prodal, a ten ji musí přijmout v kterékoli své prodejně (se shodným sortimentem onoho zboží) nebo na adrese, kde firma sídlí. Pokud je v dokumentech o záruce uvedeno servisní pracoviště výrobce, pak i tam. Vždy podnět směřujeme k tomu, kdo je uveden na faktuře, na smlouvě či jiném dokladu. Pokud prodávající obchod zavře, tak má stejně povinnost nahlásit živnosťáku adresu pro reklamace, které musí přijímat 4 roky po ukončení činnosti.
- zákonná lhůta pro vyřízení reklamace je 30 dnů
- nedá-li se vada odstranit či opravit, máte právo na výměnu či slevu nebo můžete od smlouvy odstoupit a žádat zpět vaše peníze i peníze za poštovné, cestovné apod. (náklady vynaložené v souvislosti s podáním reklamace)
Co když nemáte paragon?
Nevadí. I tak můžete vadný výrobek reklamovat, musíte ale prokázat, že jste ho koupili tam a tam. Pomůže výpis z účtu, reklamační list, svědecká výpověď apod.
Tip:
Pokud prodavač odmítne vaši reklamaci proto, že nemáte paragon, i když jste prokázali koupi u něj v obchodě, nechte si to od něj napsat písemně. Pro pozdější spor se to může hodit.
Jsme předposlední srabi v Evropě
Podle nedávné studie Evropské komise si stěžuje a reklamuje každý desátý Čech, to je evropský průměr. Pokud ale v prvním kolem neuspějí, boj vzdá 75 % Čechů. To nás řadí na „pěkné“ předposlední místo… Za námi už jsou jen Řekové.
Kde všude si můžete stěžovat:
- Ministerstvo průmyslu a obchodu
- Ministerstvo financí
- Úřad pro ochranu hospodářské soutěže
- Úřad pro ochranu osobních údajů
- Rada pro rozhlasové a televizní vysílání
- ČNB — cnb.cz
- ČOI — coi.cz
- Finanční arbitr ČR — finarbitr.cz
- Advokáti či poradenské kanceláře (Asociace finančních poraden — obcanskeporadny.cz, www.financnitisen.cz)
- Spotřebitelské organizace (např. dTest — dtest.cz, Sdružení českých spotřebitelů — www.konzument.cz, Spotřebitel net — www.spotrebitel.net)
- Na internetu (např. v diskusích na sociálních sítích)
- V médiích
- U soudu
Příští díl se jmenuje: „Půjčit je laskavost, dostat zpátky je zázrak.“