Obecně se dá říct, že placení v zahraničí vás bude stát víc než doma. Poplatkům a ztrátám při převodech měn se…
Obecně se dá říct, že placení v zahraničí vás bude stát víc než doma. Poplatkům a ztrátám při převodech měn se nevyhnete. Ale existují způsoby jak ušetřit. Nebo tedy spíš jak utratit méně.
Víte, jaký je rozdíl mezi devizami a valutami nebo jste to stejně jako já nikdy úplně nepochopili? DEVIZA je bezhotovostní forma cizí měny. Čili když v zahraničí platíte u obchodníka svou českou kartou. VALUTA je hotovostní forma cizí měny, tedy cash, ale ne v korunkách.
Lidé se prý domnívají, že platit v zahraničí kartou (devizami) je vždy levnější než platit cash (valutami). Není tomu tak zdaleka vždycky. Jen zdánlivě tu platí, že práce s živými penězi je pracnější než jejich pouhý převod. Kurz, který vám nabídne směnárník, je někdy lepší než ten, který má vydavatel karty.
Tip: Jak vyzrát na finance v zahraničí?
Vezměte si s sebou dvě nebo více karet od různých společností a k tomu i hotovost. Tu lze směnit ve směnárnách a zpravidla bez poplatků a s lepším kurzem než třeba v bance. Pátrejte, která vaše banka má jaký kurz, a ze které karty je pro vás tedy výhodnější platit či vybírat. Kurz vydavatelů karet se může hodně lišit, i kdybyste měli výběr z bankomatu bez poplatku, tak můžete za transakci kvůli nevýhodnému kurzu zaplatit víc, než kdybyste měli výběr zpoplatněný ale s lepším kurzem.
A teď k jinému tématu:
Jak se vyhnout tomu, že si pojistíte byt proti povodni, a když ta povodeň přijde, pojišťovna vám nic nedá? Protože prý jste pojištěný proti velké vodě, ale váš byt vytopila voda z kanalizace?
Tady je pár rad, jak se co nejlíp pojistit:
- Počítejte s tím, že pojištění rozumíte mnohem míň než pojišťovák, není špatné si přizvat na pomoc odborníka.
- Nepodceňujte výběr pojišťovny i samotného pojištění, porovnávejte, věnujte tomu čas, nebojte se na vše zeptat a nic nepodepisujte ve spěchu.
- Musíte přesně vědět, proti čemu se chcete pojistit, neváhejte a sepište vše do posledního detailu a obešlete pojišťovny, co ony na to. Když to pak budete mít potvrzené v emailu, že vámi zvolené pojištění vás a váš byt bude chránit proti jakékoli formě povodně/potopy/zátopy/záplavy, máte v případě budoucího sporu v ruce důkaz, že vás pojišťovna nesprávně ujišťovala.
Tip: Co dělat, když vám pojišťovna nechce škodu proplatit?
Nebojte se požádat o pomoc a podporu seriózní poradenské společnosti, jako například Asociaci občanských poraden.
V některých pojišťovnách mají nastavené interní postupy ve smyslu „3× a dost“. Čili, když zamítnou proplácení nějakému klientovi, tak mu dají peníze nebo víc peněz, jen když se nenechá odbýt a 3× si stěžuje.
Připojištění zboží nebo prodloužení záruky může vypadat sexy, ale je to zrádné
I zdánlivě nadstandartní produkty vám můžou způsobit těžkosti. Třeba připojištění zboží nebo prodloužení záruky. Má to háčky. Zejména proto, že si k tomu nepřečtete všechny smlouvy a tyhle produkty obchodníci nejčastěji nabízejí ve spěchu těsně u pokladny. Ať už té skutečné nebo v e-shopu. No, a protože smlouvy na tato připojištění lidé nepročítají, bývají v nich výjimky, výluky, časová i místní omezení, spoluúčasti a podobně.
U připojištění se navíc může stát, že místo normální záruky s normálními záručními podmínkami se dostanete do podmínek pojistníka a tím vyvstanou problémy. Místo reklamace do třiceti dnů se může prodloužit na 90 dní. Zatímco u klasické záruky máte právo na vrácení zboží nebo výměnu za stejné zboží, u připojištění tato možnost být může a nemusí. Prostě z výhody se snadno stane nevýhoda.
Tím tenhle seriál o finanční gramotnosti končí. Třeba jste se hodně naučili stejně jako já. To by bylo dobře, protože poučený ušetří, ochrání své investice, nepřijde na buben. Tak hodně štěstí a pevné nervy.