Rady a tipy

11 tipů, co si ošéfovat, než rozjedete vlastní byznys

avatarUrl

Zonky

12. 6. 2017

ArticlePictureDetail

Zase jdete do práce a říkáte si už dost? Chcete být svým vlastním šéfem? Podnikání má spoustu krásných stran a na první…

Zase jdete do práce a říkáte si už dost? Chcete být svým vlastním šéfem? Podnikání má spoustu krásných stran a na první pohled je vlastní byznys super věc. Jak to ale udělat, aby člověk neskončil ještě dřív, než pořádně začne? Podívejte se na 11 tipů, na co si dát před začátkem podnikání pozor. A nebojte se, jestli máte dobrý projekt, kterému věříte, pomůže vám s jeho rozjezdem třeba i Zonky.

Text: Simona Ondráková, Foto: Profimedia

1. Vymyslete to
Ty nejlepší nápady přicházejí z nedostatku. Zamyslete se, co umíte nejlíp a jak by se toho dalo využít, co ve vašem okolí chybí, co by šlo udělat lépe nebo levněji? Zkuste se zaměřit na menší skupinu zákazníků, pro které se velkým firmám moc nevyplatí vyrábět samostatný produkt nebo nabízet nějakou službu.

Zní to banálně, ale důležité je opravdu dělat to, co vás baví. Spousta lidí zkrachuje kvůli tomu, že začnou podnikat v oboru, který je až tak nezajímá, ale myslí si, že se v něm točí peníze a bude jednoduché v něm zbohatnout.

V tomto případě ale opravdu platí, že do toho musíte dát „srdíčko“. Vaši zákazníci to totiž poznají.

Reálné příběhy reálných lidí táhnou, pokud se s vámi lidé dokáží ztotožnit a vidí, že jste člověk z masa a kostí, který své službě nebo výrobku věří a má ho rád, máte napůl vyhráno.

2. Hoďte to na papír
Dobrý byznys plán je základ. Čeho chcete dosáhnout? Jak to zaplatíte? Jak pokryjete náklady? Máte našetřeno nebo budete potřebovat půjčku, investora nebo jste schopni rozjet úspěšnou crowdfundingovou kampaň? Co uděláte, když vše nepůjde tak, jak by ideálně mělo? Kolik času jste ochotni svému podnikání obětovat?

Teď jste možná zapáleni na sto procent, ale představte si, že budete tu samou věc dělat dalších pět let. Nepustí vás to? Být nenahraditelný totiž není vždycky výhoda.

I pokud si plán budete psát jen pro sebe, proberte jej se svými blízkými, každý názor se počítá a může vás postrčit tím správným směrem.

3. Volte dobře partnery
Příběhů, kdy někoho vypekl jeho společník (jinak nejlepší kamarád na život a na smrt) už jste určitě slyšeli spousty. Fungujte to stejně jako s každým jiným klišé: jednou mrknete a najednou ho zažíváte na vlastní kůži. Jen málokdo k sobě dokáže najít člověka se stejným nadšením pro věc, většinou se někdo tak trochu sveze na energii druhého.

Neříkáme, abyste všechno táhli sami. Hned na začátku je ale důležité, abyste si s obchodním společníkem domluvili, kdo bude co dělat a co z toho bude mít. Stejně tak se ale mezi vás bude dělit i zodpovědnost za případné neúspěchy.

4. Mějte v pořádku čísla
Pro někoho brnkačka, pro jiného noční můra. Ať už to máte jakkoli, jako podnikatel účetnictví vést musíte. Jestli si na to sami netroufáte, poptejte se známých, jestli nevědí o dobré účetní. Nebo zkuste třeba službu Sečteno,- , online tým účetních, kteří zpracují všechny vaše dokumenty a vy budete mít vše přehledně v aplikaci a pod kontrolou.

5. Zapromujte to
Můžete udělat skvělou službu, ale nebude vám k ničemu, když se o ní nedozví lidi. S dobře vedeným Facebookem, Twitterem a/nebo Instagramem nepotřebujete v náročných začátcích vydávat velké výdaje za reklamu.

Důležitá je dobrá a férová komunikace. Umět zaujmout, být hravý a kreativní. Odlište se. Nebojte se otevřít, buďte osobní, ale nespadněte do okatého hraní na city.

Než se napevno rozhodnete, jak se bude váš podnik jmenovat, zjistěte si, jestli neexistuje už jiná společnost se stejným nebo hodně podobným názvem, se kterou by si vás pak mohli plést. Pokud se chystáte zasáhnout i zahraniční trh, vezměte tenhle průzkum globálně. Zkontrolujte i doménu, jestli se na ní náhodou nevyskytuje úplně jinak zaměřená stránka.

6. Nepodceňujte se
Všechno není jen o ceně, lidi jsou ochotni za věci platit, ale musí k tomu mít dobrý důvod. Nabídnout něco za polovinu normální ceny umí každý. Kam se od toho ale chcete posunout dál, když je to jediná věc, kterou se odlišujete od konkurence?

Jestli něco nemají lidi rádi, tak je to zdražování. Takže se nebojte a hned na začátku se spravedlivě ohodnoťte. Pokud to děláte dobře, nebude mít nikdo problém za vaši práci zaplatit.

Dobře si propočítejte všechny svoje náklady. Samozřejmě by vám z toho mělo ještě něco zbýt, protože finanční rezerva pro případ období „sucha“ se určitě neztratí.

7. Neurážejte se
Sledujte reakce zákazníků na sociálních sítích a reagujte na opodstatněnou kritiku. V žádném případě nemažte negativní recenze! Doplatila na to už nejedna firma. Mnohem lepší je pokusit se na základě kritiky polepšit, než ji mazat.

Pokud budete mít deset negativních recenzí a stovku pozitivních (navíc s novějším datem), budete důvěryhodnější než stránka, která má jen samé plné body.

Mrtvé internetové duše si dneska může pořídit každý, ale pokud budete mít širší škálu hodnocení, bude to mnohem víc uvěřitelné.

8. Vsaďte na jistotu
Pokud nemáte energii začít úplně od nuly, nemáte úplně přesvědčivý nápad nebo se vám nechce tolik riskovat, zkuste franšízing. Nebudete sice pokrevním otcem nebo matkou svého podnikatelského „dítěte“, ale pořád si splníte to, co jste si přáli: Být svým vlastním šéfem a pracovat na projektu, který stojí a padá na vašich schopnostech.

9. Nechte si to otevřené
Pokud to jde, nekončete ve své současné práci, dokud nebudete mít jistotu, že se váš nápad chytne. To je celkem častý scénář nadšených začínajících podnikatelů. Plni elánu sypou naspořené peníze do milovaného projektu, jenže ne vždycky všechno funguje tak ideálně jako na papíře.

Lepší je nechat si pro začátek otevřená zadní vrátka, takže pokud to jde, zkuste si ve své současné práci domluvit alespoň zkrácený úvazek a zbytečně nesršte upřímností ke svému snad brzy bývalému šéfovi.

10. Řekněte dost
Dobře si rozmyslete, kolik toho zvládnete. Pro dobře fungující nový projekt je nejdůležitější dodržovat kvalitu a termíny. Pokud dáte neopakovatelnou nabídku a vzápětí vás zavalí tolik objednávek, že je nedokážete ve svých skromných podmínkách plnit, máte po dobrých referencích.

Nezapomínejte, že musíte taky někdy spát. Jasně, pár týdnů celodenních směn s počátečním elánem nějak dáte, ale časem se na vás absence volného času začne podepisovat. A podepíše se i na vaší práci.

Dopředu si řekněte, kam až jste schopni bez těžších následků zajít, když všechno nepůjde tak úplně podle plánu. Ať už z hlediska časového nebo finančního. Lepší prohrát jednu bitvu než padnout za vlast.

11. Zkuste to
Váháte? Bojíte se? Ale vlastně po svém byznysu fakt hodně toužíte? Běžte do toho. Věřte nám, že člověk většinou víc lituje toho, co nezkusil, než toho, co zkusil. Vyjde to. Nebo ne a vy získáte spoustu zkušeností. Každopádně bohatší budete.

Nápad už máte, jen chybí nějaké peníze do začátku vašeho podnikání? Zkuste výhodnou a rychlou půjčku se Zonky – lidé půjčují lidem, levněji a s klidem.

sdílet článek

Zpět na novinky

Sídlo

Air Bank a.s.
Evropská 2690/17
160 00 Praha 6 – Dejvice
IČO: 29045371

Korespondenční adresa

Air Bank a.s.
P. O. BOX 625
661 25 Brno 2
IČO: 29045371

Sledujte nás na sociálních sítích

Příklad půjčky

Když si na Zonky půjčíte 150 000 Kč s pevnou úrokovou sazbou 6,99 % ročně na 60 měsíců, budete mít pravidelné splátky 3 030 Kč a poslední splátku 2 968,38 Kč. Protože jednorázový poplatek jsou vždy 2 % z výše půjčky, zaplatíte v tomto případě 3 000 Kč. Ty se vám rozpočítají do prvních 3 splátek. Výsledná RPSN tak bude 8,11 % a celkem zaplatíte 181 738,38 Kč.



Kolik si mohu půjčit a na jak dlouho?

Půjčit si můžete od 5 000 Kč do 1 200 000 Kč, a to na dobu od 12 měsíců až do 10 let. Je jen na vás, kolik budete chtít měsíčně splácet a na jak dlouho si půjčku vezmete.
Pokud ale aktuálně splácíte hypotéku nebo úvěr ze stavebního spoření, tak vám budeme moci nabídnout maximální dobu splácení na 8 let. Tato doba vychází z doporučení České národní banky.
© 2024 Air Bank a.s., člen skupiny PPF, poskytovatel služby Zonky, je zapsaná u rejstříkového soudu v Praze — spisová značka B 16013