3. července 2018

Hledání cest ke spokojenosti v P2P

Lucie Telievová

Někdy se stane, že půjčka přestane být splácena. To znamená, že se nejspíš někdo dostal do vážných problémů a není schopen dále plnit své závazky. A následně je smutný i investor, protože o své peníze přichází. Zonky však vždy hledá řešení, aby byli všichni spokojeni.

Problémům se snažíme předcházet

Problémům se snažíme vyhnout, takže ještě než půjčku schválíme, kontrolujeme si hned několik věcí. Je to proto, abychom nikoho nezatížili dalším dluhem, ale také proto, aby investor o svoje peníze nepřišel. Fungujeme v několika krocích.

1. Hard check: v této fázi se rozhodujeme, zda klientovi vůbec chceme půjčit. Hledáme, zda má exekuce, jestli je v insolvenci a tak dále.

2. Scoring: je takové „známkování“, podle rizikovosti určujeme úrokovou sazbu. I v tomto kroku se může stát, že půjčku kvůli nadměrnému riziku prostě raději zamítneme.

3. Ekonomický model: zde porovnáváme příjmy oproti výdajům.

4. Verifikace: prověřujeme, že to, co nám o sobě klient sdělil, je pravda a nic než pravda. Takže kontrolujeme doklady, skutečné příjmy a další informace, které máme.

Přečtěte si také, proč investovat přes P2P ⇒

,,5 důvodů, proč investovat přes P2P“

S domluvou jde všechno líp

Úkolem Zonky je pomoci všem klientům, aby mohli zaplatit. Nechceme, aby se dostali do ještě větších problémů v podobě exekutora za dveřmi, a také nechceme zklamat investory. Rozhodně se ale držíme přátelského tónu – jsme prostě Zonky: lidé lidem. A takto to u nás chodí:

1. Notifikace: Takové malé esemeskové pošťouchnutí, že něco není úplně tak, jak by mělo.

2. Early collection: jsou půjčky, které jsou den a více v prodlení. Opět to připomínáme, protože občas z roztržitosti zapomínáme všichni.

Čtěte také: ,,Muži versus ženy:
Kdo umí lépe zhodnotit investované peníze?“

3. Collection 4–30 DPD (počet dní po splatnosti). Těmto klientům už raději voláme a snažíme se zjistit situaci. Pokud komunikují, zbytečně je nepenalizujeme, snažíme se jim naopak pomoci vyřešit vzniklé potíže.

4. Collection 31–90 DPD: tady už končí veškerá legrace. Klientovi se snažíme domluvit, že přestat platit není řešení. Vysvětlujeme to důrazněji, a to i se všemi důsledky, které s sebou neplacení může přinést. V ideálním případě se domluvíme na splátkovém kalendáři nebo jiné variantě, jak věc řešit.

5. Late & legal collection: už je v podstatě konec procesu. Posíláme výzvu před zesplatněním. Klienti většinou ale nebývají schopni půjčku doplatit ve třiceti dnech, proto se i tady ještě snažíme o domluvu. Je to vždycky lepší než klient v exekuci. Když to nevyjde, půjčku postupujeme dál.

Sdílet článek