31. ledna 2017

Iva Soukupová: „Mojí úlohou je zametat investorům cestu. A baví mě to.“

Profilový obrázek

„Asi před rokem jsem ještě pracovala v bance a snažila se pomoct kamarádovi s půjčkou. Jenže on se právě stal z OSVČ zaměstnancem, a to je pro banky nepřípustné. Nedokázala jsem s tím pohnout,“ vzpomíná Iva Soukupová, která je dnes už v Zonky a od prosince 2016 se stará o komunitu investorů. „Právě Zonkymu tenkrát tahle komplikace nevadila a ještě kamarádovi nabídl hodně přátelskou sazbu. Nadchlo mě to. Jako kamarádku i jako bankéřku.“

Foto: Štěpán Klíma

A řekla jste si, že by bylo fajn v Zonky i pracovat?
Byl to asi první impulz. Pak jsem navíc četla rozhovor se Zonkyho šéfkou Lucií Tvarůžkovou, ve kterém mluvila o tom, jak ji její vlastní hrozná zkušenost s půjčkou v bance přiměla k tomu, aby začala měnit půjčování peněz v Čechách k lepšímu. Když jsem potom viděla inzerát, že Zonky hledá lidi, už to šlo ráz na ráz. V bankovnictví jsem byla doteď a systém, kde je jakákoli individualita problémem, mi nevyhovoval. Takže jsem byla do Zonkyho okamžitě zamilovaná (smích). Dostala jsem na starost péči o investory a hrozně mě to baví.

Zonky je přece online služba. Potřebují investoři speciální kontaktní osobu?
Podle mě je v tomhle případě lidský kontakt vždycky lepší. Budujeme s investory vztah, já poznávám je a oni mě. Když jsou z něčeho nešťastní, trpím s nimi a snažím se vymyslet, jak jim pomoct. Tedy je pravda, že každý investor je jiný a má jiné potřeby i představy, ale já jsem tam proto, abych jim dokázala vyjít vstříc. Jsou to hrozně chytří a schopní lidé. A Zonky má velké štěstí, že má takové lidi nablízku.

Vídáte se?
Samozřejmě. Sice jen občas, ale osobní setkání jsou podle mě nejlepší. Nakonec i s těmi, co mě „grilují“ dotazy, většinou najdeme společnou řeč. Všichni chceme to samé: Aby byl Zonky pro investory příjemný. A já doufám, že tomu pomáhám. Jinak běžný denní provoz je série drobných, ale důležitých dotazů. Třeba jak rychle jim připíšeme peníze do peněženky. Já podle data odeslání, banky a dalších detailů odpovím. Různé banky mají různé termíny, ČNB nefunguje přes víkend, chvilku trvá spárování plateb apod. Odpověď ale většinou zní, že to obyčejně trvá 2 až 3 pracovní dny a že se o své peníze rozhodně nemusí bát.

Mají investoři šanci měnit, jak Zonky funguje?
Samozřejmě, vždyť už to dělají. Díky nim máme třeba upravenou peněženku, teď se pracuje na vylepšení notifikací.

Tvrdím, že lidský kontakt je nejlepší, ale pokud všechny informace snadno a rychle najdete online, můžu se věnovat dalšímu zlepšování služeb.

Teď mám na starosti nějakých 8 450 investorů a každý týden jich přibývá. Takže moje práce je i hlídat optimalizaci systému. Abychom nejčastější požadavky uměli řešit automaticky a online. Nesmí se stát, že bychom přestali stíhat.

A to je asi i podstatou vaší práce, je to tak?
Patří tam obojí. Jak komunikace, tak její zpracování. Nedá se říct, co je důležitější. Moje pozice vznikla kvůli obojímu. A patří to k sobě. Když hodně investorů naráží na stejnou věc, nejspíš to opravdu není vyřešeno nejlépe a musíme vymyslet, jak to zlepšit. Vlastně jak zamést investorům cestu. A postarat se, aby byla co nejpříjemnější a nejrychlejší. Navíc je to běh na dlouhou trať. Jak jsem říkala, co člověk, to názor, a my z nich musíme vybrat, co je nejlepší pro většinu. Často funguju i jako „překladatel“. Musím třeba předat našim developerům, co přesně investorům vadí a jakou navrhují úpravu. A pak zase investorům lidsky vysvětlit, proč programátoři navrhují trochu jiné, podle nich lepší, bezpečnější nebo rychlejší řešení. To je v podstatě třetí význam mojí kontaktní pozice.

Platí ale, že čím více investoři se Zonkym komunikují, tím lépe?
Nechci si na sebe uplést bič (smích), ale rozhodně. A hrozně by nám pomohlo, kdyby investoři mluvili také o tom, co se jim líbí a s čím nic dělat nemusíme. Protože pak teprve budeme mít celistvý obrázek. Víme, že se někomu něco nelíbí, ale už se nedozvíme, že pro další hromadu lidí je ta samá věc úplně v pohodě.

Takže pozitivní zpětná vazba není žádné chlácholení, je to opravdu důležitá věc. Abychom nerozhrabávali nástroj, který pět lidí pohaní, ale sto jiných ho používá rádo. Jen nám to nedají vědět.

Nezní to úplně jako procházka růžovou zahradou. Jak relaxujete?
Já jsem na stres v práci zvyklá z dřívějška. Takže jsem se naučila, že musím občas práci vypustit a soustředit se na něco jiného. Miluji například argentinské tango. Je hrozně těžké a musíte se soustředit opravdu pekelně. Ani nevíte, jak je složité nemyslet na nic jiného než na tanec. Chodím už rok a pořád mám dojem, že nic moc neumím. Učitel nás uklidňoval, že ještě 2 až 3 roky, a budeme začátečníci (smích). Na lekcích se vždycky s partnerem hrozně pohádáme, jak nám to nejde. Ale pak odcházíme spokojení, že jsme se dostali zase o kousek dál. A že časem bude i náš tanec takový, jaký ho obdivujeme u ostatních, co to dělají déle. I to mě na tom baví.  

Je Zonky i po dvou měsících taková láska? Jako třeba tango?
Já jsem věděla, že jdu pracovat do startupu. Stejně, jako jsem věděla, že tango je těžké. Takže mi bylo jasné, že to nebude snadné. A taky není. Ale ano, jsem pořád nadšená. Hrozně mě to naplňuje. Sedět v bance na pobočce a točit se na židli není práce pro mě. Já chci pracovat a práce s lidmi mě moc baví.

 

Ivu Soukupovou najdete:
> Na Facebooku pod profilem Iva Zonky
> Ve skupině Investor na Zonky, kam píše novinky a kde občas odpovídá nebo upozorňuje na zajímavé příběhy na Tržišti půjček
> Na Zonkyho chatu přímo na webu
> Na e-mailu info@zonky.cz
> Na zákaznické lince 800 449 999 nebo přímo na telefonu 720 071 325

 

Také byste rádi smysluplně zhodnotili své peníze a zároveň pomohli jiným lidem realizovat jejich projekty či zkrotit dluhy? Přidejte se k Zonkyho investorům!

Sdílet článek