23. ledna 2018

Když chybějí lidé, roste jejich cena

Lucie Telievová

Nezaměstnanost je v současné době na opravdu nízké úrovni. V listopadu dokonce trhla rekord za posledních 20 let, a to výší v hodnotě 3,5 %. Podle ČSÚ byla nezaměstnanost na konci roku o maličko vyšší, konkrétně na 3,8 %.

button_jak_zonky_pujcuje_zelena

Co znamená takto nízká nezaměstnanost

Fakticky to znamená, že pracovat může téměř každý, kdo o to projeví zájem. Vznikne ale hlavně „rvačka“ o zaměstnance a firmy si budou přetahovat lidi mezi sebou. Mohou na to používat různé praktiky, ať už zvyšování mezd a platů, atraktivní benefity šité na míru, nebo nadstandardně přátelskou firemní kulturu a prostředí.

Samozřejmě je velký rozdíl, zda pracujete v kvalifikovaném oboru, kde je dost lidí i dost peněz (IT, finance atd.) a benefity jsou zde opravdu propracované, nebo ve výrobě, logistice a retailovém odvětví, kde fungují spíše hmotné benefity jako kompenzace obecně nižší mzdy. Třeba příspěvky na dopravu nebo dovolenou. Ať tak či tak, pro zaměstnance to je super.

Zaměstnanecké benefity se v různých odvětvích liší.

Pro firmy, které si nemohou dovolit nalákat kvalifikované zaměstnance, to ale může znamenat postupnou likvidaci, protože budou mít problém najít na domácím trhu vhodnou volnou pracovní sílu. Spousta firem se tak třeba i snaží zvyšovat odměnu za věrnost firmě a zamezit tak do jisté míry fluktuaci, která je pro ně v současnosti nepříjemná.


Nahradí nás cizinci nebo stroje?

V případě cizinců pocházejících mimo země EU komplikují nábor zahraniční pracovní síly byrokratická omezení. A to až do té míry, že po takovém zaměstnanci sáhne firma až skutečně v úplně krajní nouzi. Výraznější přírůstek cizinců tedy spíš očekáván není.

Čtěte rady a tipy o tom, jak na finance. 

Nedostatek pracovních sil by mohly vyřešit investice do robotizace. Kromě vyšší efektivity by odpadla i nutnost na některé pozice hledat lidi. Jenže automatizace stejně nevyřeší všechny problémy, navíc s sebou nese vysoké vstupní náklady. Příkladem mohou být třeba samoobslužné pokladny, které často zejí prázdnotou, zatímco u pokladen s obsluhou se tvoří velké fronty. Český zákazník prostě preferuje servis před úsporou času.

Jak to máte vy? Pokud vám v práci přidali, můžete volné finance zkusit investovat na Zonky!

Sdílet článek