Online seženete, na co si jen vzpomenete. Od tkaniček do bot až po letadlo. A naše chuť prohánět peněženky přes…
Online seženete, na co si jen vzpomenete. Od tkaniček do bot až po letadlo. A naše chuť prohánět peněženky přes internet stále roste.
Loni si 44 % Čechů (3,8 milionu) ve věku 16-74 let alespoň jedenkrát koupilo něco přes internet. Přitom před deseti lety přes internet nakupovalo pouze 12 % (1 milion) dospělých Čechů (podle údajů ČSÚ).
Máme však co dohánět. V Evropě nejvíce nakupují přes internet ve Velké Británii (83 %) a dále obyvatelé Dánska, Lucemburska nebo Švédska.
Typický Čech nakupující na internetu vypadá přibližně takto: je to muž ve věku od 25 do 34 let, vysokoškolák, který žije v Praze, nakupuje zboží z ČR a nechává si ho zaslat na dobírku. Úplně nejčastěji nakupuje oblečení nebo módní doplňky, ze služeb si pak vybírá vstupenky na kulturní nebo sportovní akce. A tímto způsobem nakoupí asi 4 – 8 krát ročně, kdy utratí celkem mezi 11 204 a 56 000 Kč.
Internet velmi usnadňuje život maminkám na mateřské a rodičovské dovolené, které díky nákupům online nemusejí tahat těžké tašky. Přes internet jich loni nakoupilo 72%, což je téměř tři čtvrtiny.
Za zmínku určitě stojí, že 40 % české populace využívá před samotným nákupem srovnávače produktů, například Heuréka. Dalším fenoménem jsou slevové portály, používá je 39% nakupujících na internetu (v roce 2016 to bylo 1,5 mil osob).
To, co zákazníci kupují, se ale liší nejen podle toho, kdo nakupuje a kde výrobky či služby najde, ale třeba i podle ročního období. Před Vánoci to jsou – nikoho to určitě nepřekvapí – vánoční dárky, například hračky. Na podzim a na jaře roste prodej motoristického příslušenství, zejména letní či zimní pneumatiky. Obecně prý nejčastěji ale nakupujeme zboží z kategorie dům, byt a zahrada (21,15%), druhé místo zaujímají telefony a navigace (10,28%) a na třetím místě to jsou domácí spotřebiče (8,55%).
,,S příchodem online supermarketů, čím dál více utrácíme na internetu i za potraviny.“
Nakupujeme nejen zboží, ale i služby, jako například vstupenky, letenky a jízdenky, ubytování a jiné služby v oblasti cestování (například zapůjčení auta), ale i obecně jiné služby (wellness, fitness,…), fotoslužby, nebo telekomunikace, jako je internet, TV, telefon.
Podle spotřebitelského výzkumu společnosti Acomware očekává 89 % českých e-shopů letos růst tržeb. V loňském roce se na trhu e-shopů otočilo zhruba 98 miliard korun.
S tím, jak roste náš online nákupní apetit, rozšiřují e-shopy svůj sortiment a služby. Až 83 % e-shopů dle výzkumu plánuje čím dál více investovat do platebních technologií a posilování vztahů s námi zákazníky.
,,Sílí konkurence mezi internetovými obchody. můžete očekávat jak snižování cen, tak zvyšování kvality doprovodných služeb jako vyřizování reklamací nebo doručování”
Ať už budete kupovat cokoliv, nakupujte především tam, kde mají dobré reference. Existuje sice institut reklamace, ale je lepší pokud možno následným nepříjemným tahanicím o peníze či zboží, kterou jste zakoupili, předejít.
Nakupovat online je běžné a bezpečné. Stejně jako si zřídit online půjčku na Zonky.