18. května 2018

Nápady za milion: Elektroničtí mazlíčci tamagoči

Ondřej Bíba

Je tomu už více než 20 let, kdy světlo světa spatřila malá domácí zvířátka, která jste s sebou mohli nosit v kapse a hrát si s nimi, kdy a kde se vám jen zachtělo. Pokud jste kolem roku 1994 měli děti nebo jste sami byli v dětském věku, patrně tušíte, o čem je řeč. Drobné elektronické hračky tamagoči vydělaly japonské mateřské společnosti Bandai téměř miliardu dolarů.

Elektroničtí přátelé za 900 milionů

Drobných elektronických přístrojů ve tvaru vajíčka (tamagoči znamená v japonštině vejce) se prodalo téměř 80 milionů. Není tedy divu, že při průměrné ceně mezi 15 a 20 dolary vynesly firmě Bandai jejich prodeje pohádkových 900 milionů dolarů.

Kam na přelomové nápady? Sledujte TV reklamy

Příběh tamagoči odstartoval v roce 1994, kdy měla tehdy třicetiletá Aki Maita (která pracovala v kancelářích firmy Bandai) svůj přelomový nápad. Jednou večer při sledování televize ve svém bytě náhodou zahlédla televizní reklamu, kde malý chlapec vysvětluje, že by si rád s sebou do školy vzal svého domácího mazlíčka, malou želvu. A to vše jen proto, aby mu bylo po chvilce vysvětleno, že něco takového není možné a že domácí mazlíčci musí – už z povahy svého jména – zůstávat doma.

Čtěte také: Špatný nápad za milion dolarů ⇒

Když reklama skončila, bylo Aki jasné, že zde narazila na velkou obchodní příležitost. Proč nedat dětem do ruky mazlíčky, které by si s sebou mohly všude nosit? Zvířátka, o která se musíte starat, věnovat jim čas, ale která po sobě nezanechají nepořádek.

Nápad, co změnil trh s hračkami

Aki Maita to tehdy ještě netušila, ale právě vymyslela výrobek, který revolucionizoval celosvětový trh hraček a zásadně ovlivnil dětské roky milionům dětí. Dnes můžeme jen těžko popsat vliv, který tamagoči při svém představení v roce 1997 přineslo.

Z obchodního hlediska zapříčinilo také konec příprav o sloučení firmy Bandai s jejím konkurentem Sega Entertainment. Poté, co si hru okamžitě zamilovaly japonské školačky, zasáhlo tamagoči bouří popularity také Spojené státy. Jen v prvním roce se hračka distribuovala do 30 zemí světa a prodalo se 70 milionů jejích kopií. Následovaly hry na Nintendu, Wii a také animovaný seriál, který v Japonsku běžel po sedm měsíců. A další dva televizní projekty brzy následovaly…

Jednoduchý příběh a terénní výzkum

Sama společnost Bandai byla ovšem k novému „vynálezu“ na začátku velmi skeptická. Když se však Maita spojila s úspěšným designérem hraček Akihiro Yokoiem, svolila k výrobě prvních dvou set prototypů dnes legendární hračky.

Yokoi dodal mazlíčku tamagoči příběh. Nebyl nijak extra složitý – profesor Banzo objeví při procházce kolem tokijské řeky havarované UFO a v něm množství zvláštních tvorů –, ale evidentně zapůsobil. Maitu poté napadlo otestovat tamagoči na místních školačkách a prvních 200 vyrobených kusů jim osobně rozdala. Následně precizně monitorovala jejich reakce a vše si zapisovala. A to další je již historie.

Inspiroval vás příběh Aki Maity a společnosti Bandai? Také máte v hlavě nápad, díky kterému byste mohli zbohatnout? Na Zonky vám půjčíme na rozjezd podnikání až půl milionu korun. Tak na nic nečekejte, protože podobná myšlenka se může právě teď rodit v hlavě někomu dalšímu.

Sdílet článek