31. října 2018

Problémy se splácením. Nedbalost, nebo nedostatek peněz?

Lukáš Zelený

Neplánované výdaje, ztráta zaměstnání, špatná paměť anebo chybné kontaktní údaje. Důvodů, proč lidé nesplácejí své závazky, může být celá řada. Pro každou takovou situaci ale existuje východisko. Důležitá je přitom hlavně včasná komunikace a také ochota vzniklé problémy správně řešit.

Dluhy z nedbalosti

Češi mají stále větší problémy s dluhy, které nevznikají z nedostatku financí, ale z nedbalosti. Alespoň to ukazuje statistika společnosti M.B.A. Finance, která spravuje pohledávky bank, pojišťoven, telekomunikačních a energetických firem. Podle těchto údajů víc než třetina lidí své závazky neplnila, protože o nich vůbec nevědělavěřitel na ně totiž neměl správné či aktuální kontaktní údaje.

Za dva roky takových případů přibylo o víc než deset procentních bodů. Než se věřitelům podaří neplatiče kontaktovat, často je už dluh navýšen o penále a úroky z prodlení.

Změnu kontaktů proto nezapomeňte hlásit věřitelům ani poskytovatelům služeb vždy, když se stěhujete, na delší dobu cestujete do zahraničí, měníte e-mail či telefonní číslo nebo vás například čeká delší hospitalizace.

Dalším typickým příkladem, jak vznikají dluhy „omylem“, je obyčejné opomenutí. Zaměstnávají vás každodenní povinnosti v práci i doma a do toho vám třeba ještě onemocní dítě. Ve shonu a starostech se tak jednoduše stane, že na některou věc prostě zapomenete. Bohužel se to může týkat i hrazení splátek. A pokud nějakou dobu nestačíte situaci sledovat, může se vám nakonec velmi nepříjemně prodražit.

Čtěte také: ,,Nebankovní půjčky bez rizika? Posviťte si na lichváře“ ⇒

,,Až podezřele nízké úroky, složité smluvní podmínky a nenápadné poznámky pod čarou.“

Naštěstí pro tyto případy existuje velmi jednoduché řešení: nastavení trvalého platebního příkazu ve vašem elektronickém bankovnictví. Ideálně na několik pracovních dní před splatností částky, abyste měli jistotu, že za každé situace úhrada dorazí včas.

Výpadek příjmu

Ve složitější situaci se nacházejí lidé, kteří na své závazky nezapomněli, ale chybí jim finance. Ať už je to kvůli nečekaným výdajům, dlouhodobé pracovní neschopnosti, nebo rovnou ztrátě zaměstnání. Zaplatit složenky a k tomu třeba ještě nějakou tu splátku úvěru pak často bývá prakticky nemožné.

Řada lidí se proto v zoufalství obrací na nebankovní úvěrové společnosti, které sice bonitu svých klientů neprověřují a nevyužívají žádný ze zavedených registrů dlužníků, zato si ovšem účtují přemrštěné úroky a penále za zpožděné splátky.

Člověk, který se tak snaží svůj dluh vyřešit dluhem jiným, se často dostane do ještě horších problémů, než z jakých se původně snažil uniknout. Sdružení Solus, které monitoruje situaci dlužníků v Česku, evidovalo v registru fyzických osob ke konci letošního září přes 620 tisíc dospělých Čechů s celkovým dluhem po splatnosti dosahujícím bezmála 50 miliard korun!

Místo dalšího zadlužování je například daleko výhodnější obrátit se na solidní společnost, která dlužníkovi umožní nabrané půjčky rozumně refinancovat.

Zonkyho záchranná vesta

Další možností, jak pomoct dlužníkům, kteří se dostali do problémů se splácením, je pojištění schopnosti splácet. Na Zonky se pojištění jmenuje Zonkyho záchranná vesta a pomáhá lidem v těžkých životních situacích. Služba totiž umožní bez zbytečných průtahů odložit splátky klientům, kteří například přišli nečekaně o práci nebo dlouhodobě nemohou do práce.

Čtěte také: ,,Dan Červený odpovídá na dotazy zákazníků o pojištění na Zonky“ 

,,Jak pojištění funguje a jak chrání investory proti nesplácení.“

Pojišťovna běžně čeká i šedesát dní, než začne případ šetřit. To může trvat i další měsíc a po celou tu dobu musí klient platit splátky. U nás je to trochu jinak. Stačí předložit neschopenku nebo potvrzení o evidenci v registru uchazečů o práci na Úřadu práce. A hned pak mu jeho nejbližší splátku odložíme, aniž by se stal neplatičem.

Pojištění také počítá s daleko menším počtem výluk, než je na trhu běžné. O plnění tak nepřijdou třeba klienti s onemocněním zad nebo lidé práce neschopní a invalidé po úrazech či vážné nemoci.

Projekt Zonkyho záchranná vesta navíc kombinuje pojištění s benefity. Klienti totiž na placení pojistného neprodělají, ani když odklad splátek nebudou pobírat. Za každých dvanáct měsíců po sobě, kdy službu nevyužijí, se jim totiž vrátí peníze ve výši měsíčního poplatku.

Sdílet článek