20. července 2018

Žijte svůj „americký sen“ v Česku  

Michaela Brodecká

„Nikdy jsem o úspěchu nesnil. Raději jsem si dal cíl a makal, abych ho dosáhl.“ Takové je motto Jeffa Bezose – amerického podnikatele, zakladatele internetového hypermarketu Amazon, který nedávno trumfnul dosud nejbohatšího muže planety Billa Gatese. A dvěma větami tak v podstatě popsal i svůj recept na úspěch – mít cíl a pracovat na něm.

Kovboj miliardářem

Jeff Bezos vyrůstal na farmě. Už od mala se u něj ale projevovalo spíše technické nadání, a proto začal studovat fyziku na Princetonské univerzitě. Záhy mu ale učaroval jiný obor – informatika, kde patřil k těm nejlepším studentům ročníku. Po studiích nejprve pracoval pro různé společnosti jako informatik. ¨

To ale vynalézavému muži nestačilo a v roce 1994 založil ve své garáži společnost Amazon.com. Ze začátku se soustředil jen na prodej knih. Podnikatelský záměr Amazonu, který mu později přinesl nesmírný úspěch, vytvořil doslova na koleni, když při cestě do Texasu předal řízení auta své ženě. Během několika let se z Bezose stal internetový podnikatelský boss a miliardář, jehož majetek v roce 2013 odhadl časopis Forbes na víc než 25 miliard dolarů.

Peníze mu mimo jiné otevřely cestu k uskutečňování studentského snu o cestování do vesmíru. Založil společnost Blue Origin, která podniká v oblasti vesmírné turistiky.

,,Tajemství miliardového úspěchu Jeffa Bezose“ ⇒

Čtěte další články na Zonky Times.

Trojlístek úspěchu

Bezos věří, že dobrý obchodník musí splňovat tři podmínky:

1. Mít kolem sebe správné lidi. Ovšem nejde jen o to, aby měli odpovídající školy a zkušenosti. Klíčem je, aby se o ně byli ochotní upřímně dělit a spolupracovat na společném díle.

2. Umět stále myslet jako začátečník. Protože kdo si poradí lépe, když se projekt ocitne ve slepé uličce? Člověk, který je přesvědčený o tom, že zná odpověď na všechny otázky, anebo zvídavý a pokorný student ochotný přiznat omyl a otevřený inovativním myšlenkám?

3. Mít trpělivost. Úspěch zpravidla nepřichází hned. A někdy si na něj musíme počkat i mnohem déle, než jsme mysleli. Dokonce i miliardář Bezos byl pod tlakem kvůli nízkému profitu své firmy. Jenže on věděl, že to chce čas. Měl jasné cíle a nebyl ochotný „obětovat své dlouhodobé cíle pro krátkodobé výsledky“, jak sám říkal. A vyplatilo se. Postupem času lidé skutečně změnili nákupní návyky a místo kamenných prodejen zamířili na internetové stránky.

Americký sen po česku

Možná si teď říkáte, že nejbohatší člověk je Američan, žije v prostředí s jinými pravidly a má k dispozici nepoměrně větší trh. Jenže svět můžete mít na dlani stejně jako on. Už žádné výmluvy. Raději „příklady, které táhnou“. Třeba manžele Lukáše a Moniku z Hradce Králové dovedla k úspěšnému podnikání změna myšlení a životního stylu.

Mladému páru nikdy nebylo lhostejné jejich okolí a příroda.

Chtěli proto změnit i své stravovací a ekologické návyky.

„Také jsme věděli, že budeme chtít do pár let miminko, a tak jsme se začali zajímat nejprve o zdravou stravu. Postupně jsme si uvědomili, že nejsme jen to, co jíme, ale vše, co do sebe vstřebáváme. A jelikož kůže je největší orgán těla, tak jsme oba přešli na přírodní kosmetiku,“ popisuje Lukáš úplné začátky. Biokosmetika manžele postupně doslova uchvátila a začali si uvědomovat dopad veškeré „chemie“ na zdraví i životní prostředí.

Postupně proto ze života úplně vyřadili běžnou drogerii, prací prášky nebo repelenty. A protože jejich okolí změnu přijalo velmi pozitivně a se zájmem, začal se pomalu rodit jejich podnikatelský záměr na otevření bioobchodu s širokým sortimentem přírodní kosmetiky, ekodrogerie a potravinovými doplňky.  

Přečtěte si podnikatelské příběhy, u kterých bylo i Zonky ⇒

Podobně jako Jeff Bezos to ani Lukáš s Veronikou neměli od začátku jen jednoduché. Poměrně dlouho například trvalo, než se jim podařilo zákazníky přesvědčit o kvalitách svého zboží a získat si jejich důvěru.

„Také se snažíme lidem vysvětlovat, že účinky přírodní kosmetiky se nedostaví přes noc, ale je to postupný proces, který chvíli trvá. Je potřeba tělo detoxikovat, vlasy zbavit závislosti na silikonech a to vše nějaký čas zabere,“ dodává Veronika a naráží tak v podstatě na třetí pilíř Bezosova návodu na úspěch – trpělivost.   

A v boji se společnostmi, které si postavily marketing na „přírodní“ kosmetice, ale ve skutečnosti jejich produkty obsahují látky v přírodní kosmetice přímo zakázané, se manželé brání pomocí Bezosova druhého pilíře – inovativního myšlení začátečníků.

„Mimo kosmetiky chceme také rozšířit nabídku přírodních doplňků stravy a přírodní lékárny. Dále by se mi líbilo do našeho obchůdku zapracovat i bezobalovou drogerii, abychom aktivně pomáhali snižovat ekologickou stopu,“ popisuje konkrétní plány Lukáš.

Na startovní čáře se Zonky

Dnes Veronika s Lukášem pracují zejména na zlepšeních a rozvoji svého byznysu. V úplných začátcích ale byly velkou starostí i finance. Otevření kamenného obchodu s e-shopem a pořízení zásob nebyla levná záležitost. A vzhledem k tomu, že obchod od počátku financovali sami, museli si půjčit.

Banka je ale trochu zklamala.

Konečná nabídka, kterou jim dala, totiž ani zdaleka neodpovídala poměrně lukrativnímu úroku, který navenek inzerovala. Samozřejmě byla dražší.

„Proto jsem se rozhodl hledat alternativní způsob financování a obrátil se na Zonky. Tady jsem dostal o čtyři procenta lepší nabídku. A když k tomu přičtu velmi milé jednání a stručné obchodní podmínky, nebylo co řešit,“ uzavírá úspěšný obchodník s bioprodukty Lukáš.

Sdílet článek