Myslíte si, že nejlepší nápady se rodí tak, že si vezmete papír, tužku, sednete si ke stolu a čekáte, až to přijde?…
Myslíte si, že nejlepší nápady se rodí tak, že si vezmete papír, tužku, sednete si ke stolu a čekáte, až to přijde? Kdepak. Nejlepší nápady se rodí totiž v moment, kdy to vůbec nepřepokládáte. Třeba i v baru v podnapilosti jako se to povedlo chlapíkovi jménem Gary Dahl. Ten vymyslel neobvyklého domácího mazlíčka.
Text: Ondřej Hlíza
Byl obyčejný dubnový večer roku 1975 a Gary Dahl sedí s partou kamarádů v kalifornském baru Bonny Doon. Jedním z témat, které se ten večer řešilo byli domácí mazlíčci. A nemluvilo se o nich zrovna lichotivě. Prostě a jednoduše si přátelé stěžovali, že zaberou hromadu času. Venčení, krmení, chození k veterináři a tak dále. Gary Dahl už v mírně podnapilém stavu přidal názor svůj. „Tyhle věci mě netrápí, protože já chovám šutr.“ Ten večer to byl vtípek, kterému se zasmála hrstka opilců. Jenže zároveň se začal psát příběh o milionovém byznysu.
S návodem jde všechno lépe
Druhý den samozřejmě Dahl plno věcí zapomněl, ale vtip o kamenných mazlíčcích nikoli. Proto se rozhodl, že zkusí pár přátelům kameny prodat. Povedlo se a o kameny byl zájem. Proč? Nebylo to ani tak proto, že se jednalo o šutr.
Gary posílal společně s „mazlíčkem“ návod, jak se o něj starat. Tedy, že se musí kámen aklimatizovat v novém prostředí nebo, že dírky v krabici jsou tam proto, aby mohl dýchat a neudusil se při převozu. Dokonce dával lidem návod, jak si takový kámen vycvičit. V návodu se například psalo, že povel zůstaň ovládá kámen s přehledem hned při převzetí.
Pomohla i válka ve Vietnamu
Svoji firmu pojmenoval jednoduše Pet Rock a na Vánoce 1975 se stal šutr mazlíček hitem. Produkt jste si mohli pořídit za necelé čtyři dolary a během pár měsíců se jich prodalo přes milion kusů. Gary Dahl nezůstal dlouho sám. Jeho firma se rozrostla neuvěřitelným tempem a čítala něco kolem 300 zaměstnanců. Z Garyho Dahla byl milionář.
Jak už to tak bývá, není to jen nápad, který vydělává, ale i souhra nejrůznějších náhod. V tu dobu dobíhala válka ve Vietnamu a visela ve vzduchu aféra Watergate. Americký národ tedy nezažíval zrovna nejrůžovější období a byl rád, když se mohl zasmát i nad takovou věcí jako mazlíčci z kusu kamene. Dahlovi se teda zcela jistě povedlo i načasování.
Není vždy potřeba vymýšlet několika stránkový byznys plán a vše si do detailu plánovat. Copywriter, kreativní ředitel a majitel společnosti Pet Rock Gary Dahl ukázal, že stačí klidně i trochu bláznivý nápad a správné načasování.
Máte nápady, ale nemáte na jejich realizaci dostatek financí? Nezavírejte je do šuplíku, ale zkuste zonky.cz, kde půjčují lidé lidem. Třeba budete mít štěstí právě takové, jako ho měl Gary Dahl.